De klachten komen er in essentie op neer dat de commercial ontoelaatbaar zou zijn omdat die in strijd is met de goede smaak en het fatsoen. De commercial zou de indruk wekken dat de premier en kabinetsleden de getroffenen uitlachen/ lol hebben om de zorgen die worden geuit. Tevens is er geklaagd over een verkeerde beeldvorming van de groep arbeidsgehandicapten. De commercial is misleidend, onwaar, smakeloos en niet proportioneel.
De FNV stelt dat de commercial een onderdeel is van een politieke campagne waarbij een groot contrast is tussen de voice over en de situatie van de gedupeerde personen en de lachende politieke bestuurders. Voor de kijker is het duidelijk dat de beelden gemonteerd zijn en dat er niet werkelijk om de bezuinigingen gelachen wordt. Het publiek zal tevens niet denken dat politic gevoelloos zijn, mede door de woordspeling die gebruikt wordt een hard gelag voor de doelgroep versus het harde lachen van de politici. Gezien de ernstige situatie, rechtvaardigt dit het gebruik. De politici zijn duidelijk in hun functie uitgebeeld en niet in privé persoon.
De Reclame Code Commissie wijst alle klachten af en de FNV wordt volledig in het gelijk gesteld. De manier waarop FNV aandacht vraagt voor de in haar ogen ernstige situatie is niet ontoelaatbaar. De Commissie oordeelt dat het hier duidelijk gaat om gemonteerde beelden en dat Rutte niet lacht om de gehandicapten. Van belang is dat bij uitingen met een politieke lading dit doorgaans overdreven wordt weergegeven en meningen dan sterk kunnen verschillen. De commissie heeft er begrip voor dat de commercial niet door iedereen gewaardeerd kan worden, maar vindt niet dat de FNV in deze commercial te ver gaat. Het uitspreken van de zorgen door de gehandicapten over het nieuwe bezuinigingsbeleid, blijft binnen de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. De commercial mag uitgezonden blijven worden.
De FNV is blij met deze uitspraak. “Wij hebben met opzet gekozen voor een tv-commercial met een heldere, duidelijk zichtbare boodschap. Daarbij is het zo dat er tot voor kort weinig aandacht was voor deze bezuinigingen. Wij wilden meer zichtbaarheid en aandacht voor dit probleem. Deze commercial heeft bijgedragen om de discussie hierover los te maken.” [Novum/Radio.NL]