Dentsu campagne Web Private Watch- plagiaat of teveel geïnspireerd?

Dentsu  Web Private Watch campagne: plagiaat of teveel geïnspireerd

In Nederland zijn de ADCN lampen en de Cannes Lions belangrijk als graadmeter voor de creativiteit van een reclamebureau. Echter, vaak blijkt er een opvallende gelijkenis te zijn tussen het winnende werk en eerdere campagnes (zie o.a. Joe la Pompe/Adformatie). Dit probleem beperkt zich niet tot Nederland. Zo lag begin dit jaar de Maleisische tak van Dentsu hevig onder vuur toen bleek dat meerdere award winnende campagnes toch wel erg veel overeenkomsten vertoonden met het werk van anderen

Zo leek de campagne voor het Indonesische WWF (die 26 bronzen en 3 zilveren awards won) verdacht veel op het werk van de 21-jarige design student Tom Anders Watkins (gepubliceerd april 2014). Daarnaast deed de advertentie voor Web Private Watch bijzonder veel denken aan The Architect van de Zweedse fotograaf Erik Johansson. Het idee van een inside-out house is hetzelfde, de man draagt alleen nu damesondergoed om te wijzen op de gevaren van online gebruik/dat niets privé blijft. Dit bleef allemaal niet zonder gevolg. De 4As (het Maleise zusje van de ADCN) heeft beide werken inmiddels gediskwalificeerd wegens plagiaat. Een gevoelige deuk in het creatieve imago van het wereldwijde Dentsu.Bron: Joe la Pompe/Adformatie

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje