Vallende bikini topjes; nieuwste AXE campagne van Unilever in strijd met de goede smaak en fatsoen?

Axe campagne met vallende bovenstukjes

Na Suit Supply, Saph, is het dit keer aan AXE de eer een klacht aan haar broek te krijgen in verband met de nieuwste reclame campagne op tv, internet en op billboards. In de reclamespot douchet een jongen zich op het strand met Axe douchegel (Unilever). Op onnavolgbare wijze gaan de dames op het strand en in zee, de bewegingen kopiëren van de man wanneer ze de geur van de douchegel ruiken. The cleaner you are, the dirtier you get.

Seksuele getinte campagnes roepen de nodige spanningen op, zo ook dit keer. De Orthodox Protestante Stichting “Schreeuw om Leven” is dit keer tot een actie gestart. Bert Dorenbos roept via de media Christenen op, om klachten in te dienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Het is niet de eerste keer dat Dorenbos strijd voert tegen de ‘seksualisering van de maatschappij’.  Een aantal jaren geleden startte hij een actie om pornonummers uit het telefoonboek te scheuren en de pagina’s naar de KPN te sturen met de tekst ‘pornografisch afval’. 

De Reclame Code Commissie heeft inmiddels de nodige klachten binnen gekregen en een eerste uitspraak gedaan. Het blijkt te gaan om de scene waarbij de vrouwen in de campagne het bovenstukje van hun bikini losmaken (als de jongen zijn rus wast) en daarna hun borsten afdekken met hun handen.

De campagne zou in strijd zijn met de goede smaak en fatsoen en nodeloos kwetsend zijn. Zoals te verwachten was, een hopeloze klacht want gezien de huidige lijn, mag en kan er in Nederland bijzonder veel. De voorzitter van de RCC vindt daarom dat de Axe campagne de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje