Het succes en de populariteit van Ambush marketing – de gouden inhaakmedailles 2010

Ambush marketing; winnaars inhaakcampagnes 2010 Dutch Dress Bavaria

Ambush marketing wordt ook wel ‘sluiksponsoring’  genoemd.

Ambush marketing’ komt veel voor bij grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen of het WK-voetbal. Het gaat om bedrijven die geen sponsor zijn van het evenement, maar via marketing- en communicatiecampagnes suggereren dit wel te zijn. In feite probeert de organisatie bij de consument de suggestie op te roepen dat het bedrijf wel verbonden (geassocieerd) is met de sportorganisatie en dus een officiële sponsor is. Op deze wijze kan de organisatie die aan ambush marketing doet meeliften op de populariteit en de bekendheid van het evenement.

Ambush marketing is populair in Nederland, zelfs zo populair dat nu de gouden inhaker (beste ) campagnes die inhaken op actuele evenementen, bijna geheel bepaald wordt door ambush activiteiten, met als koploper en grote winnaar Bavaria. Ambush is populair, maar blijft wel gevaarlijk, omdat vaak grote activiteiten en evenementen de goodwill proberen te beschermen door voor de namen en logo’s merkbescherming aan te vragen. Het blijft dus laveren tussen de mazen va het wet door, maar als dit goed gaat, dan is de impact dan ook enorm.

De gouden inhakers  op het WK voetbal en de Olympische spelen 2010 zijn gewonnen door:

–          Dutch Dress actie van Bavaria (zoals te verwachten was)

–          Oranje bedankt (inktvis Paul als gefrituurde ringetjes)

–          FIFA DIRK (de inhaker van  Dirk  op de arrestatie van de dames van Dutch Dress door de FIFA)

–          De actie Vuvuzela noodpakket va Beter Horen (met de gratis oranje oordopjes)

–          Write the Future van Nike

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje