Een lijntje voor Nijntje

Een lijntje voor Nijntje

Vanwege het brave en kindvriendelijke karakter is Nijntje van Dick Bruna wel vaker op de hak genomen. Mercis treedt daar vaak succesvol tegen op. Zo haakte de Sire campagne in 2002 (tegen het onbeschofte gedrag van mensen) aan bij de stijl van Bruna’s Nijntje. Sire trok na bewaar de campagne in. In de tussentijd is in de auteurswet een nieuwe bepaling opgenomen, de parodie-exceptie.

De website punt.nl doet hierop succesvol een beroep in een recente rechtszaak bij de rechtbank in Amsterdam.  Nijntje is hier o.a. te zien als snuivend konijntje, dj op een house feest en party-beest. Dit alles in combinatie met grove en agressieve teksten. Bruna stelt verminking van zijn kindvriendelijke werk.

De rechter oordeelt dat vijf tekeningen een geoorloofde parodie zijn. Aan die tekeningen zijn vreemde beeldelementen toegevoegd en samen met de grove teksten is het geheel duidelijk humoristisch.
De weg is echter niet geheel vrij, want twee tekeningen lijken te sterk op de bestaande beeldmerken van NIJNTJE en daar wordt inbreuk wel aangenomen. (Bron beeld: Boek9.nl)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje