DISMALAND vs Disney

Sommige kunstenaars gebruiken merken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen. Voor de merkhouder is dat vaak naar. Het merk wordt dikwijls gekoppeld aan onwenselijke belevingen. Bij een kwestie beroept de kunstenaar zich op de ‘vrijheid van meningsuiting’ en in veel zaken is dit voor de rechter doorslaggevend. Gezien alle media-aandacht (en online discussies) besluiten bedrijven vaak stil te zitten totdat de storm is overgewaaid.

In augustus is DISMALAND opengegaan in Engeland. Een satirisch pretpark (kunstproject), ontworpen en bedacht door de Britse graffiti kunstenaar Banksy. Aan het project werken vijftig kunstenaars mee uit zeventien landen, onder wie Jenny Holzer, Jimmy Cauty and Damien Hirst. Het tijdelijke project (ca. dertig dagen open) kon worden bezocht door maximaal vierduizend bezoekers per dag en was binnen no-time uitverkocht. Veel werken refereren naar Disney, zoals het logo (het kasteel, alleen dit keer afgebrand), de vervormde zeemeermin prinses Ariel en de gidsen die met Mickey Mouse oren opliepen. Desondanks weigert Disney commentaar te geven op het kunstproject, terwijl het bedrijf de naam heeft streng haar merkrechten te handhaven (met acties tegen de Mickey Mouse oren van EDM DJ Deadmau5). Gezien alle internationale aandacht mogelijk wel de beste strategie. (Bron beeld: oorspronkelijke beeld Independent).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje