De verdachten richten samen een bedrijf op met het plan om 1,4 miljoen brieven naar bedrijven in Nederland te sturen. Vanwege de kosten worden er in eerste instantie 700.000 brieven gedrukt. December 2008 worden er 385.000 stuks verstuurd, met als opschrift Bijdrage KvKhandelsregister.nl 2009. In de brieven wordt benadrukt dat er een nieuw bankrekening nummer is. De kosten voor de vermelding van de bedrijfsgegevens in het KvKhandelsregister.nl zijn 149,- euro. Uit de naam moet het aangeschreven bedrijf opmaken dat het hier gaat om een alternatieve digitale gids op het Internet, maar dat heeft natuurlijk vrijwel niemand door.
De brieven vertonen sterke gelijkenis met de facturen die de Kamer van Koophandel (KvK) aan het begin van het jaar verstuurde. Door supersnel ingrijpen van de KvK kan grotere schade worden voorkomen (de rechter verbied het verzendhuis het restant van de brieven te vesturen). Echter de schade bedraagt dan al € 265.000. Al 530 bedrijven hebben het bedrag overgemaakt aan de oplichters (€ 79.000) en 1.255 bedrijven op de rekening van de KvK (€ 186.995,-).
In deze strafzaak worden de verdachten veroordeeld wegens oplichting. Zowel het logo van de Kamer van Koophandel als het woord KVK zijn als merk geregistreerd. Het valselijk gebruik van een gelijkende lay-out, kleur en logo is strafbaar. Daarnaast is gebruik van merk KVK een auteursrechtinbreuk. De richtlijn voor de gevangenis straf bij fraude met een schade tussen de 250.000 en 500.000 euro is 12 tot 18 maanden. Omdat het hier gaat om oplichting en auteursrechtinbreuk vindt het Hof een straf van 24 maanden beter passend. De celstraf wordt naar beneden bijgesteld op 18 maanden onvoorwaardelijk, omdat deze zaak al zolang speelt.
Acquisitiefraude is een groot probleem voor het bedrijfsleven. Vooral bij de registratie van merken en domeinnamen. Als een bedrijf een merk registreert, volgt er een lading nepfacturen van € 1.000 tot € 3.000 voor een of ander onzinnige databank in Verweggistan. Daarbij worden logo’s gebruikt met veel sterren en die lijken op de logo’s van de autoriteiten.
Helaas is de wetgeving in Nederland nog niet volledig ingericht om dit snel aan te pakken. Gelukkig heeft de Benelux branchevereniging van merkenbureaus (BMM) sinds kort een aparte commissie opgericht om dit soort ‘oplichters’ aan te pakken. Echter, veel bedrijven schamen zich ervoor als ze toch een spookfactuur hebben betaald en melden de fraude daarom niet. Willen wij in Nederland het probleem serieus aanpakken, dan zal er echt een mentaliteitsverandering moeten komen. Daarom: meldt vanaf nu altijd de ontvangst of de betaling van een spookfactuur bij fraudehelpdesk.nl of neem contact op met een erkende merkenjurist (zie bmm.nl).