De lange weg van Hofleveranciers en Koninklijke bedrijven.

Wat zijn de criteria om de eretitel Koninklijke of Hofleverancier te krijgen en mag je als bedrijf hiermee doen in communicatie en in reclameuitingen

Sommige bedrijven zijn Koninklijk. Anderen zijn “bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier” geworden. Wat is eigenlijk het verschil tussen beide titels? Wat zijn de criteria om deze eretitel te krijgen en mag je als bedrijf hiermee doen in communicatie en in reclameuitingen? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

De eretitels Koninklijke en Hofleverancier worden door vele instanties gebruikt. Echter er is wel een duidelijk verschil in de titels. De oorsprong ervan gaat terug tot in de tijd van Napoleon. Tegenwoordig is het nog steeds de Koning die deze gunst verleend. Omdat het niet een afdwingbaar recht is, maar meer een gunst, staat de toekenning (en intrekking ervan) een beetje op gespannen voet met ons staatsrecht. De toekenning ervan gebeurd namelijk niet onder ministeriele verantwoordelijkheid maar is een Koninklijk besluit, waartegen geen beroepsprocedure bestaat.

De term Koninklijke zien we vooral terug bij grote bedrijven (bijvoorbeeld Koninklijke Philips NV). Het symboliseert het vertrouwen van de Koning in de organisatie. Het predicaat Koninklijke wordt niet alleen toegekend aan bedrijven, maar ook aan verenigingen, instellingen, verenigingen en stichtingen. Het verzoek om de term Koninklijke te mogen gebruiken, loopt via de burgemeester van de vestigingsplaats van de organisatie.

Bedrijven moeten in Nederland een vooraanstaande plaats innemen (liefst met internationale uitstraling). Er wordt gekeken naar de omvang van het bedrijf, aantal werknemers (in principe minimaal 100) en natuurlijk het onberispelijke gedrag van het bedrijf. Het bedrijf moet daarnaast in principe minimaal 100 jaar bestaan en de financiële boekhouding van de afgelopen vijf jaar moet in orde zijn. Bij toekenning reikt de Commissaris van de Koning de oorkonde uit. Het bedrijf mag dan aan de naam het predicaat Koninklijke toevoegen en de Koninklijke Kroon in het logo opnemen (de kroon met de vijf bogen en kruis in het midden). Bij uitzondering (en na voorafgaande toestemming) mag er een gestileerde versie van de Kroon worden opgenomen in het logo.

Verenigingen en organisaties kunnen ook het predicaat Koninklijke krijgen (niet Hofleverancier).  Hiervoor geldt eveneens dat de organisatie een vooraanstaande plaats moet innemen, goed bestuurd moet worden en dat minimaal 100 jaar moet bestaan. Het predicaat wordt slechts bij een bijzonder jubileum verleend. Verenigingen met een politieke, religieuze of levensbeschouwelijke opvatting kunnen het predicaat niet krijgen.

De term Hofleverancier is veel meer voor regionale kleine en middelgrote bedrijven. Koning Willem I voerde dit in 1815 in. Een kleine 500 bedrijven hebben het recht om de titel: “Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier” te voeren samen met een afbeelding van het Koninklijk Wapen (meer een soort schild). De eretitel wordt voor 25 jaar toegekend en kan (als het bedrijf zich netjes blijft gedragen) verlengd worden met 25 jaar. De criteria om de titel te krijgen, zijn enigszins hetzelfde als voor Koninklijke alleen is het voor kleinere en regionale bedrijven. Het gaat wel echt om Nederlandse bedrijven. Buitenlandse bedrijven kunnen de eretitel niet krijgen (ongeacht hoe lang ze al in Nederland zijn gevestigd). De titel is een echte eretitel, de bedrijven leveren namelijk vaak niet zelf aan het hof.

Het gebruik is wel aan strenge eisen onderworpen. Het mag de naam en reputatie van de Koning niet schaden. Gebruik mag alleen “waar dit past”, dus op briefpapier, verpakkingen. Gebruik van alleen de term HOFLEVERANCIER of het Koninklijk Wapen in een andere vorm niet toegestaan. Toch lijkt er wel wat mogelijk te zijn, gezien het huidige gebruik van bijvoorbeeld het KLM logo en het KPN logo (met gestileerde kroon). Overleg daarvoor eerst met de RVD. Bedenk wel dat keihard commercieel gebruik over de rug van de Koning nadelige gevolgen kan hebben (tot intrekking aan toe). Verkrijgen is een, behouden een volgende stap.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje