nieuwscategorie: ,

Wat kost een octrooi?

kosten octrooi

Voor start-ups met een technisch en innovatief product kan het aanvragen van een octrooi een vereiste zijn om succesvol investeerders te vinden. Echter het aanvragen van een octrooi kan een kostbare zaak zijn. Er is duidelijk sprake van een kip en ei situatie.

De taksen die bijvoorbeeld het NL Octrooicentrum vraagt voor het indienen van een octrooiaanvraag zijn relatief laag (vanaf 200,- euro voor het indienen en aanvragen van een onderzoek van het nationale type). Dus de verleiding om zelf een aanvragen te schrijven en in te dienen is groot.

De taksen die bijvoorbeeld het NL Octrooicentrum vraagt voor het indienen van een octrooiaanvraag zijn relatief laag (vanaf 200,- euro voor het indienen en aanvragen van een onderzoek van het nationale type). Dus de verleiding om zelf een aanvragen te schrijven en in te dienen is groot.

Het schrijven van een octrooiaanvraag lijkt simpel. Echter er zijn vele fouten die gemaakt kunnen worden, waardoor de rechten die men hoopt te krijgen uiteindelijk weinig zullen voorstellen. Het is dus aan te bevelen eerst advies in te winnen bij bijvoorbeeld het NL Octrooicentrum of een octrooigemachtigde. Octrooigemachtigden zullen in de regel bereid zijn in een vrijblijvend gesprek een eerste advies te geven over de haalbaarheid en het nut van octrooibescherming voor je uitvinding.

Octrooigemachtigden zijn ook in staat een kwalitatief goede aanvragen op te stellen. Kwaliteit van de eerste aanvraag is belangrijk en betaalt zich terug in de verdere behandeling van de aanvraag en mogelijke afdwingbaarheid van het verleende octrooi. Om de kosten van de octrooigemachtigden te beperken is het van belang de uitvinding zo goed mogelijk in eigen woorden te beschrijven (wat is bekend, waarin verschilt de uitvinding met het bekende, welk probleem wordt opgelost, waarom doet de uitvinding het beter, voorbeelden van uitvoeringen van de uitvinding). Een octrooigemachtigde moet op basis van een goed uitgewerkt rapport een aanvrage kunnen opstellen vanaf 2000 euro tot 6000 euro afhankelijk van de complexiteit.

Voor de meeste klanten is het raadzaam om eerst een Nederlandse aanvraag in te dienen. Na ca negen maanden zal het NL Octrooicentrum met een opinie komen over octrooieerbaarheid. Indien positief kan besloten worden een PCT aanvraag in te dienen binnen twaalf maanden na de NL indiening. De PCT aanvraag biedt de aanvrager de mogelijkheid de beslissing in welke landen octrooi aan te vragen uit te stellen tot 2,5 jaar na de Nederlandse indiening.

Abcor werkt samen met een onafhankelijk netwerk van specialisten om op deze manier goedkoper en efficienter een aavraag in te dienen. Zo zijn de kosten voor de indiening van een PCT aanvrage vanaf 360 euro. Hier bovenop komen de officiële taksen. De PCT aanvrage wordt ongeveer anderhalf jaar na de Nederlandse indiening gepubliceerd.

Het hebben van een PCT aanvrage is interessant voor investeerders omdat potentieel de aanvraag nog in veel landen kan worden doorgezet. De totale kosten voor de eerste 2,5 jaar zullen zo rond de 8.000-10.000 euro kunnen uitkomen en het is van belang in deze periode de investeerder te vinden. (Michiel Cramwinckel is een Europees en Nederlands octrooigemachtigde)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje