Strijd om nagelsetverpakking

ongeregistreerd model aanhaken nail paradise van action bij nail heaven verpakking nagelsetje Intertoys

De grote en bekende merken investeren kapitalen in het design van hun verpakkingen. Gezien het grote marktaandeel, is het voor huismerken ( en concurrenten) aantrekkelijk om hier dicht tegen aan te schurken. Af en toe alleen wat te dicht, want menig consument koopt wel eens per ongeluk het verkeerde product. Hoeveel mag er ongestraft worden overgenomen van een bestaande verpakking? (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

Via het auteursrecht, het modellenrecht en het merkenrecht kan een verpakking worden beschermd . Echter niet alles is te claimen. Op verpakkingen worden vaak speciale kleurcodes gebruikt als achtergrondkleur, om aan te geven om welk product het gaat (bijvoorbeeld lichtblauw voor halfvolle melk en rood voor karnemelk). Die kleurcodes zijn niet te claimen. Ook is het gebruik van een bepaalde stijl niet bij voorbaat te claimen.

Merken en logo’s op de verpakking zijn via het merkenrecht te beschermen. Aanhaken hierbij is een groot gevaar. Daarom wordt er vaak wel een ander merk gebruikt maar in dezelfde opmaak. Voor plaatjes geldt hetzelfde vanwege de auteursrechtelijke bescherming. Omdat bij het ontwerp van een verpakking allerlei creatieve keuzes zijn gemaakt, is het ontwerp vaak nieuw en kan er terecht een modelregistratie voor worden aangevraagd voor de facing (de voorkant die je ziet in de supermarkt). Aanhakers kunnen daarmee worden aangepakt. Vaak is er niets geregistreerd en worden kwesties uitgevochten via het auteursrecht of op basis van het (ongeregistreerde)modellenrecht. De uitspraak is dan altijd een beetje onvoorspelbaar.

Afgelopen tijd zijn er in Nederland diverse uitspraken gedaan over aanhakende verpakkingen. Een goed voorbeeld is de rechtszaak over nagelsetjes. In 2011 introduceert Intertoys een nagelset onder de naam NailHeaven. Bijzonder aan de verpakking is: de rechthoekige verpakking, een foto van vingers, een witte balk met stippen en een paarse achtergrond kleur. In 2013 komt de Action met NailParadise. De verpakking is eveneens een rechthoekige doos, met een witte balk met stippen en een paars kader ,maar met een andere foto van vingers.

Intertoys stelt dat deze verpakking een inbreuk is en beroept zich op haar (ongeregistreerde) modelrechten. Er is sprake van inbreuk als de verpakking geen andere algemene indruk wekt bij de consument. In simpel Nederlands, als de ontwerpen teveel op elkaar lijken (als er teveel dezelfde elementen worden overgenomen). Natuurlijk zijn er nog veel verschillen te vinden. Echter die zijn zo miniem dat dit geen invloed heeft. De rechter is het hier mee eens en er volgt een verbod.

Er gaat al jaren een gerucht dat, mocht je zeven verschillen aanbrengen in een verpakking, dit voldoende is om geen inbreuk te maken. Laat het duidelijk zijn, dat is dus totale onzin. Duidelijk is dat de vraag of er inbreuk wordt gemaakt, heel erg afhangt van wat er nu precies te zien is. Gebruik van dezelfde kleurcodes als achtergrond kleur is vaak geen probleem. Als er bijzondere/ ongebruikelijke elementen worden overgenomen, of als er aangehaakt wordt bij het merk dan is er eerder sprake van inbreuk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje