nieuwscategorie: ,

Ferrari motorkap ongeregistreerd model?

Ferrari motorkap ongeregistreerd model?

Mansory Design verkoopt tuning-kits. Hiermee kan het uiterlijk van een ‘gewone’ Ferrari 488 GTB worden omgetoverd in een Ferrari FXX-K model. Een raceauto waar er maar een paar van bestaan. Kenmerkend aan de raceauto is de V-vorm van de motorkap. Ferrari heeft de vormgeving van deze auto niet als model laten registreren, maar verzet zich wel tegen de verkoop van de tuning-kits. Ferrari beroept zich daarbij op het ongeregistreerde model. Dat is normaal altijd voor het gehele model. Kan Ferrari een beroep doen op een onderdeel van zo’n model?

 

Het Hof stelt dat dit kan als het onderdeel bij de eerste presentatie (beschikbaarstelling) heel duidelijk herkenbaar is. Dat is volop voer voor discussie. Het is dan ook maar de vraag of de lagere rechter Ferrari gelijk gaat geven. Bij gewone consumentenproducten zal deze claim niet snel opgaan. Voor het bedrijfsleven een wijze les. Wil je de vormgeving van een product claimen of een apart onderdeel, doe dit dan met een geregistreerd model. Daar kun je heel specifiek aangeven dat je naast het gehele model ook bescherming wenst voor een bepaald onderdeel.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje