nieuwscategorie: ,

Weigering Put Putin In

Weigering Put Putin In

Het merkenrecht werkt volgens het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dat is voor sommige personen (en bedrijven) soms de reden om merken te registreren die gekoppeld zijn aan tragische gebeurtenissen. Op die manier proberen zij een financieel slaatje te slaan uit soms uitermate trieste gebeurtenissen (denk aan bijvoorbeeld aan JE SUIS CHARLIE). De oorlog in de Oekraïne lijkt vergelijkbare acties op te roepen.

 

Tot op heden werden dit soort merken vaak geweigerd, omdat het teken geen onderscheidend vermogen heeft. De tekens zijn zo algemeen bekend dat niemand daar een merk in herkent.

Het EUIPO (en ook wat nationale kantoren) gooit nu het roer om. Recent is het merk PUT PUTIN IN geweigerd. Reden: het teken is in strijd met de goede zeden, hoe de samenleving naar een merk kijkt.

Vaak gaat het dan om tekens die racistisch, godslasterlijk, discriminerend, aanstootgevend zijn of die bijvoorbeeld drugs promoten. Het EUIPO voegt hier nu een nieuwe regel aan toe. Het is ook in strijd met de goede zeden als de aanvrager tragische gebeurtenissen gebruikt voor commercieel gewin (zelfs als het publiek het teken positief ziet).

De oorlog in de Oekraïne heeft geleid tot een stroom van vluchtelingen, duizenden doden en is zo’n tragische gebeurtenis. Put Putin In verwijst naar de rol van Poetin in deze oorlog. Het merk wordt geweigerd. Het merk Zelensky voor wodka werd in diverse landen om een vergelijkbare reden geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje