nieuwscategorie: ,

Vormmerk revillon chocolade wijnrankje houdt stand

Vormmerk revillon chocolade wijnrankje houdt stand

Revillon verhandelt sinds 1998 staafjes chocola in de vorm van een wijnrank. In 2003 lukt het om het vormmerk in te schrijven. Sinds 2004 brengt Trianon eveneens chocolade-staafjes op de markt in de vorm van een wijntakje.

In 2006 start Trianon een nietigheidsprocedure tegen het vormmerk. Het merk zou ieder onderscheidend vermogen missen (geen ongebruikelijke vorm zijn) en de vorm geeft de wezenlijke waarde aan het product.

 

De rechtbank deelt die mening in 2008, maar in 2010 oordeelt het Hof anders. Omdat de vorm significant afwijkt, heeft het merk wel degelijk onderscheidend vermogen. Daarnaast is de vorm ook niet bepalend voor de waarde van dit product. De wezenlijke waarde van chocola is gelegen in de smaak en substantie, niet in de aantrekkelijke vorm.

Gevolg: Revillon heeft een geldig merk voor de vorm van de chocoladestaafjes. De staafjes van Trianon zijn identiek, dus maken ze inbreuk op de staafjes van Revillon. Met als gevolg: verbod, schadevergoeding en het betalen van de proces-kosten (ruim € 95.000,-).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje