De Top 2000 is een luister(kas)succes in Nederland. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat de het logo inmiddels (al twee keer) is geregistreerd als merk in de Benelux. Handig want dit jaar wordt het concept nog wat verder uitgerold. De Top 2000 is niet alleen te horen (en te zien) op de radio (TV), maar tevens is er dit jaar ook als eerste spin-off een leuk familiespel en een boek gelanceerd
Net zoals de Top 2000 als merk gebruikt wordt, kunnen ook artiesten hun naam gebruiken om op basis van het succes een graantje mee te pikken. Handig om de merchandising van producten te blijven controleren en beheersen. Maar hoe zit dat met de bands in de Top 2.000 dit jaar? Nou goed. Globaal heeft 50% van alle artiesten de naam van de band (of de eigen naam) als merk laten vastleggen in de Benelux.
Valt er nog iets op? Ja, artiesten en bands die recent succesvol waren registreren vaak hun naam als merk. Daarnaast laten veel van onze nationale artiesten de naam (of afbeelding van het gezicht) als merk vastleggen.
Uit de Top 25 hebben groepen als Coldplay, onze Guus Meeuwis en Caro Emerald de naam als merk vastgelegd. Terwijl “Golden Oldies” zoals Boudewijn de Groot, Liesbeth List en zelfs ook Dire Straits hiervoor gepast hebben. (Lijkt me toch een aardig gemiste kans.)
Daarnaast is nog een opvallend feitje. Alhoewel bijna de gehele top 25 als merk is vastgelegd, blijken veel registraties niets te maken te hebben met de bewuste bands/ artiesten. Zo zijn merken als DEEP PURPLE (voor chemische producten) wel ADELE (voor speelgoed) geregistreerd maar niet uit naam van de artiesten.
De popmuziek begint zich in snel tempo te realiseren dat er ook(of soms ook meer) geld te verdienen valt met andere zaken dan alleen muziek maken. Ik moet toegeven. Een deel heeft dit gedeelte van goodwill bescherming goed door en timmert de boel goed dicht. De rest (en zelfs de managers) kunnen wel een cursusje goodwill bescherming gebruiken. Soms is er niets vastgelegd en soms alleen de kernactiviteiten. Lijkt me toch niet echt handig met name omdat een merkregistratie zo lekker handig is om aanhakende activiteiten te voorkomen.