Specsavers: belang registratie deel merk

Specsavers: belang registratie deel merk

Specsavers is de grootste opticien keten in Engeland. In 2009 start Asda Stores (de concurrent) de campagne ’Be a ready spec saver at ASDA’ met logo’s die verdacht veel lijken op die van Specsavers. Gevolg: een rechtszaak. Specsavers baseert zich daarbij op de volgende merkregistraties: het woordmerk, het logo en de vorm van de brillenglazen (zonder tekst en in zwart-wit).

In de rechtszaak draait het om de vraag of dit merk wel geldig is, want Specsavers gebruikt het logo alleen in groen met een woord eroverheen. De zwarte brilvorm wordt niet los als logo gebruikt, maar het merk is wel gebruiksplichtig.

Het Europese Hof oordeelt dat de registratie in zwart prima is. Als de vorm (van de brillen) door het publiek als logo wordt herkend, dan wordt het normaal gebruikt, ook al wordt het uitsluitend met een tekst gebruikt.

Voor bedrijven een reden te meer om niet alleen het logo in zijn geheel te registreren, maar ook voor de meest onderscheidende elementen een merkregistratie aan te vragen. Hier kan dan een beroep op worden gedaan bij aanhakend gebruik.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje