nieuwscategorie: ,

Paris 2024 – Olympische Spelen

Het zal niemand ontgaan zijn, de Olympische spelen in Parijs staan voor de deur. Het IOC heeft natuurlijk weer veel merken en modellen vastgelegd om ieder gebruik van deze symbolen te kunnen aanpakken. Het gaat niet alleen om woorden als “OLYMPIC” of “PARIS2024”, maar natuurlijk ook tekens zoals de 5 ringen, logo’s en mascottes die worden gebruikt.


Bijna 10.500 atleten uit 200 landen nemen deel aan de Olympische Spelen, terwijl de Paralympische Spelen zo’n 4.400 atleten uit circa 160 landen zullen aantrekken. Dit maakt de Olympische Spelen een van de grootste sportevenementen ter wereld.


Het budget voor de Spelen in Parijs was 4,4 miljard euro. Naar schatting zullen de Spelen circa 10 miljard euro omzet genereren voor de stad. Naast kosten voor bezoekers van hotels, restaurants en andere diensten, is er veel geïnvesteerd in infrastructuur en werkgelegenheid.


De inschatting is dat het IOC meer dan 3 miljard euro aan sponsorgeld heeft opgehaald. Voor bedrijven zijn de Spelen een unieke kans om hun merk te promoten en te verbinden aan de naam van de Olympische Spelen. Echter, hiervoor gelden strenge regels, waarbij officiële sponsors veel meer mogen.


Om misbruik van symbolen te voorkomen heeft het IOC veel tekens als merken en modellen vastgelegd. Dit omvat niet alleen woorden als “OLYMPIC” of “PARIS2024”, maar ook symbolen zoals de vijf ringen, logo’s en mascottes.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje