Nijntje’s seksspeeltjes

Nijntje’s seksspeeltjes

Als er in de Europese Unie een logo wordt aangevraagd van een gestileerd konijnenhoofd voor kleding en seksspeeltjes, maakt Mercis daartegen bezwaar. Nijntje staat wereldwijd namelijk bekend om haar kindvriendelijke onschuldige imago. Nijntje is in diverse variaties als beeldmerk geregistreerd voor boeken, kleding, maar niet voor seksspeeltjes. Om die reden doet Mercis ook een beroep op de bekendheid van het karakter Nijntje.

Die bekendheid wordt onderbouwd met vele artikelen over het ontstaan van Nijntje, dat er wereldwijd meer dan 85 miljoen boeken zijn verkocht in meer dan 50 talen, gewonnen prijzen, allerlei producten en publicaties over het gelicenseerde gebruik.

In eerste instantie wordt het merk alleen doorgehaald voor kleding. Het merk blijft in stand voor sekspeeltjes. EUIPO oordeel dat deze producten niet soortgelijk zijn en via totaal andere distributiekanalen worden verkocht. Tevens is niet bewezen dat Nijntje een wereldberoemd karakter is.

Mercis gaat (gelukkig) in beroep en dient veel aanvullend bewijs in. Dit keer met succes. Nijntje is bekend, de merken overeenstemmend, er is een link naar het bekende merk en het gebruik van het nieuwe merk is schadelijk voor het zo zorgvuldig opgebouwde imago. Gevolg: merk wordt geweigerd. (Bron beeld: Abcor)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje