nieuwscategorie:

NFT: merkregistratie in de metaverse

NFT: merkregistratie in de metaverse

NFT’s en metaverse staan volop in de aandacht sinds Mark Zuckerberg heeft aangekondigd zijn social media platforms om te bouwen naar een metaverse bedrijf. De metaverse is het nieuwe internet, waar alle 3D-ruimtes aan elkaar zijn gekoppeld. Deelnemers in de metaverse maken gebruik van een avatar. Een virtueel karakter, waarmee iemand met anderen communiceert, vergadert, flirt, et cetera. NFT’s, non-fungible tokens, zijn unieke, niet uitwisselbare digitaal items. NFT’s werden in eerste instantie toegepast voor digitale kunst.

 

Net als in de fysieke wereld zal iemand zich op een bepaalde manier willen presenteren. Bedrijven anticiperen hier nu vol op. Er worden producten als NFT aangeboden/ verkocht. Om de unieke marktpositie in de nieuwe online wereld te behouden, worden er nu ook massaal merkregistraties gedaan voor NFT’s door bedrijven als Yves Saint Laurent, Heineken en Nike.

Fraude met NFT’s komt namelijk vaak voor volgens OpenSea (een grote marktplaats voor NFT items). Nike heeft recent onlineplatform StockX aangeklaagd, omdat daar een virtuele sneaker van Nike als NFT werd aangeboden. Consumenten zouden kunnen denken dat dit is geautoriseerd door Nike, wat niet het geval is (Nike had aangekondigd samen met RTFKT sneakers als NFT te lanceren).

Ook al is een NFT een weergave van het werkelijke product, het is juridisch gezien niet hetzelfde (net zoals een miniatuur auto en een echte auto). Om die reden registreren steeds vaker bedrijven de merken niet alleen voor de werkelijke producten, maar ook voor NFT’s.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje