nieuwscategorie: ,

Meshandvatten geldige EU-merken – Yoshida anti-slip mes wel of niet geldig vormmerk

Meshandvatten geldige EU-merken - Yoshida anti-slip mes wel of niet geldig vormmerk

De (keuken)messen van Yoshida zijn zeer herkenbaar aan de handvatten. Het handvat heeft een patroon van kleine zwarte stippen, die bij nader inzien kleine deukjes zijn. Om haar rechten op de messen te beschermen, zijn er zowel patenten als Europese merken geregistreerd.
De Europese merkregistraties worden aangevallen, omdat het gestippelde patroon een antislip structuur is. De structuur is om te voorkomen dat het mes niet uit je handen glijdt en geen design. Bovendien kunnen vormen die een technisch effect beogen, geen merk zijn. Als bewijs worden de patenten overlegd en de echte messen.

In eerste instantie wordt de eis toegewezen. Het Europese Gerecht grijpt echter in en stelt dat het toch geldige merken zijn. Dat het merk als beeldmerk is ingediend in plaats van als vormmerk, is niet relevant. Van belang is de afbeelding in de aanvraag, zoals het handvat geregistreerd is en niet het echte mes.

In de afbeelding zijn alleen zwarte stippen te zien. Het Gerecht stelt dat het OHIM dit ten onrechte ziet als een antislip structuur. Nergens blijkt namelijk uit het depot dat de zwarte stippen holle inkepingen zijn. Er is ook geen extra beschrijving waarin dit staat. Er is dus niet gekeken naar het merk zoals het is ingediend. De merken zijn daarom toch geldig. Om die reden is het soms verstandiger om bij een merkregistratie een gestileerde afbeelding in te dienen in plaats van een foto.

Over deze messen volgen nog vele rechtszaken. Uiteindelijk bepaald het Gerecht dat het vormmerk niet geldig is. Het teken bestaat uitsluitend uit de vorm van de waar die noodzakelijk is voor de technische uitkomst. Een vorm van anti-slip technische oplossing voor het handvat van een mes, waardoor mogelijke concurrenten te zeer worden beperkt in het op de markt brengen van een anti-slip oplossing (Zie uitspraak Gerecht EU dd 21 mei 2015)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje