nieuwscategorie: ,

Kleurmerk Red Bull nietig

Kleurmerk Red Bull nietig - vereisten kleurmerk

Kleuren kunnen als merk functioneren. Voor menig een is de kleurcombinatie blauw- zilver voldoende om te weten dat de energydrink die daarin aangeboden wordt afkomstig is van Red Bull. Om die kleurcombinatie te beschermen heeft het bedrijf een merkregistratie ingediend van een vakje met 2 kleuren en een omschrijving. De vraag is echter of zo’n registratie wel voldoende nauwkeurig is ingediend.

Het Europese Hof heeft in 2004 aangegeven dat een kleur een merk kan zijn, maar dat wel duidelijk aangegeven moet worden hoe die kleuren gebruikt worden. Een vage omschrijving van dat de verhouding van de kleuren 50/50 is veel te ruim, net zoals de omschrijving ‘de 2 kleuren zullen in gelijke verhoudingen en nevengeschikt worden aangebracht’. Om die reden is nu het eerste kleur merk van Red Bull doorgehaald. Maar daarbij is alles nog niet verloren. Red Bull heeft namelijk ook nog een registratie gedaan voor de kleurcombinatie zoals die ook werkelijk gebruikt wordt. In onze optiek zou dit kleurmerk wel in stand moeten blijven (nietigheidsprocedure loopt daar ook nog tegen). Kleuren claimen als merk kan wel, maar doe dit niet te abstract. (Bron beeld: EUIPO databse)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje