nieuwscategorie: ,

Geluidsmerk – kinderliedje

Geluidsmerk – kinderliedje

Bij merken denken mensen vaak alleen aan woordmerken en logo’s. Echter, er zijn vele soorten merken, zoals filmpjes, positiemerken en natuurlijk geluidsmerken (denk bijvoorbeeld aan de schreeuw van de leeuw van filmmaatschappij Metro-Goldwyn-Mayer). 

 

Niels de Jong van bureau TAMBR heeft tijdens het BMM Dutch najaarsevent het belang van geluidsmerken nog eens onderstreept. Uit recent onderzoek blijkt dat geluidskenmerken in commercials een van de belangrijkste herkenningstekens zijn voor consumenten. Geluid speelt een belangrijkere rol in de herkenning van het merk dan bijvoorbeeld het gebruik van BN-ers, personen, logo’s of verpakkingen.

Echter, niet ieder geluid is altijd te claimen als merk. Als het geluid heel kort is (twee identieke tonen), dan zal de consument hier geen merk in herkennen (maar dit eerder beoordelen als een ringtone). Ook hele lange geluidsmerken kunnen op problemen stuiten.

Het EUIPO heeft recent een geluidmerk geweigerd van 39 seconden, gebaseerd op het bekende kinderliedje Johnny Johnny Yes Papa. Als reden geeft het bureau aan: de lange duur van het geluidsmerk, het feit dat er niet een makkelijk herkenbare melodielijn is te herkennen, het geluidsmerk is gebaseerd op een bekend kinderliedje en er komen geen andere onderscheidingstekens in voor.

Als we de eerdere uitspraak van de James Bond tune in gedachten houden, dan is eigenlijk het meest belangrijke criterium de goed herkenbare melodielijn. Een hele lange tune maakt dit wel moeilijker.

Wordt er gebruik gemaakt van een speciale tune (bijvoorbeeld in podcasts, TikTok of andere multimedia uitingen), registreer dan dit geluid/ herkenningsteken als merk (bron beeld uitspraak EUIPO).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje