Niels de Jong van bureau TAMBR heeft tijdens het BMM Dutch najaarsevent het belang van geluidsmerken nog eens onderstreept. Uit recent onderzoek blijkt dat geluidskenmerken in commercials een van de belangrijkste herkenningstekens zijn voor consumenten. Geluid speelt een belangrijkere rol in de herkenning van het merk dan bijvoorbeeld het gebruik van BN-ers, personen, logo’s of verpakkingen.
Echter, niet ieder geluid is altijd te claimen als merk. Als het geluid heel kort is (twee identieke tonen), dan zal de consument hier geen merk in herkennen (maar dit eerder beoordelen als een ringtone). Ook hele lange geluidsmerken kunnen op problemen stuiten.
Het EUIPO heeft recent een geluidmerk geweigerd van 39 seconden, gebaseerd op het bekende kinderliedje Johnny Johnny Yes Papa. Als reden geeft het bureau aan: de lange duur van het geluidsmerk, het feit dat er niet een makkelijk herkenbare melodielijn is te herkennen, het geluidsmerk is gebaseerd op een bekend kinderliedje en er komen geen andere onderscheidingstekens in voor.
Als we de eerdere uitspraak van de James Bond tune in gedachten houden, dan is eigenlijk het meest belangrijke criterium de goed herkenbare melodielijn. Een hele lange tune maakt dit wel moeilijker.
Wordt er gebruik gemaakt van een speciale tune (bijvoorbeeld in podcasts, TikTok of andere multimedia uitingen), registreer dan dit geluid/ herkenningsteken als merk (bron beeld uitspraak EUIPO).