Vaak is het moeilijk om deze tekens als merk te registreren. Reden: de merkautoriteiten gaan ervan uit dat de consument in principe een kleur niet herkent als merk. De autoriteiten accepteren wel een kleurenclaim als de aanvrager kan bewijzen dat de kleur door intensief gebruik door het publiek wordt herkend als merk (zogenaamde inburgering). Ook al is een kleur als merk geregistreerd, betekent dit nog niet dat daarmee iedere rechtszaak automatisch gewonnen is.
T-mobile gebruikt sinds 1990 intensief de kleur magenta in Nederland en heeft de kleur als merk geregistreerd. Het bedrijf pakt gebruik van een vergelijkbare kleur streng aan. Echter, niet iedereen geeft zich direct gewonnen. Als Lebara wordt aangeschreven, start zij de tegenaanval. Er wordt een nietigheidsprocedure gestart bij de Benelux merkautoriteiten. Reden: een kleur kan alleen een merk zijn als het is ingeburgerd bij het relevante publiek. Bij kleuren gaat het dan om consumenten in Nederland, België en Luxemburg. In België en Luxemburg wordt het merk niet gebruikt. De autoriteiten volgen dit: het kleurmerk wordt nietig verklaard.
Een paar maanden eerder valt het kwartje precies de andere kant op. FrieslandCampina gebruikt sinds 1932 de kleur geel voor haar CHOCOMEL producten. Ook deze kleur is als merk geregistreerd. Als CACAOLAT merkbescherming aanvraagt voor haar vernieuwde logo met exact dezelfde kleur, maakt FrieslandCampina daartegen succesvol bezwaar.
De merkautoriteiten bevestigen dat het merk geldig is, omdat het in alle drie de landen wordt gebruikt. Door het langdurige en dominante gebruik heeft de kleur daarnaast een grote bekendheid en reputatie gekregen. CACAOLAT gebruikt vrijwel de identieke kleur, zodat consumenten een link zullen leggen naar de CHOCOMEL kleur. Dat is meeliften op die bekendheid. Gevolg: het CACAOLAT logo wordt geweigerd voor alle soortgelijke producten.