nieuwscategorie: ,

Politiek en logo’s. Het probleem met hamers, sikkels en nu ook met de beeltenis van Che Guevara

Niet toelaatbare merken

Het gebruik van staatssymbolen in merken is aan regels gebonden. Een merk kan geweigerd worden als nationale staatsemblemen hierin voorkomen. Praktijk is echter dat er best veel merken geregistreerd zijn waarin vlaggen of sterren van de Europese Unie voorkomen. Des te meer aandacht krijgen de zaken waarin een merk niet wordt geaccepteerd.

 

Eerder deze maand besloot het Europese Hof al dat hamers en sikkels in strijd waren met de openbare orde en goede zeden. Deze reden wordt echt hoogst zelden gebruikt. Maar in de Hongarije is het gebruik van oud communistische symbolen zelfs bij wet verboden. Reden genoeg voor het Europese hof om de oud Russische staatssymbolen te weigeren als beeldmerk.

En dan nu het portret van Che Guervara, de vrijheidsstrijder of terrorist (net hoe je hem wilt zien) uit Cuba. De zaak speelde al in 2008 in Frankrijk en in juli dit haar heeft de Franse Hoge raad aangegeven dat het merk terecht geweigerd is.   De beeltenis was aangevraagd als logo voor kleding, drukwerk en culturele activiteiten. Volgens het Hof zal het publiek in het teken geen merk zien maar eerder een politiek of artistiek statement. (Beetje in lijn met de eerdere uitspraken over het gebruik van de beeltenis van Marlene Dietrich voor audio visuele media).  Conclusie, gebruik van politiek geassocieerde elementen in logo’s blijft gevaarlijk.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje