De SIMS startte een procedure om het merk nietig te verklaren. Het grootste probleem was het logo en de naam. In het logo zou de Franse vlag verwerkt zijn en het is internationaal verboden om zomaar zonder toestemming van de autoriteiten staatssymbolen te verwerken in merken. Dat geldt dus niet alleen voor vlaggen, maar ook voor andere emblemen uit wapens (of denk aan de sterren van de Europese Unie). Dit wekt dan namelijk de suggestie dat de organisatie is goedgekeurd of odner controle staat van de (Franse) autoriteiten.
Die vlieger ging dit keer niet op. Het Gerecht oordeelde dat in het logo de drie kleuren van de Franse vlag voorkomen. Dat kopt, maar daarmee wordt niet direct aan de eis voldaan dat dit de opname is van de Franse vlag als staatssymbool. Dat komt vooral omdat de vorm geheel anders is. Het is niet een rechthoek zoals bij een echte vlag en de strepen zijn ook niet allemaal even lang en even breed zoals bij de echte vlag. Dat het refereert aan de Franse vlag is niet relevant, het gaat erom of het publiek het zal opvatten als een weergave van de officiële Franse vlag en dat is hier niet het geval.
Maar de SIMS had nog een tweede ijzer in het vuur, namelijk dat de naam en het logo misleidend zou zijn. De merken zouden suggereren dat de dienst verleend wordt door de Franse staat of met goedkeuring van de Franse Staat. Ook dit argument wordt van tafel geveegd. Zowel het gebruik van de kleuren blauw, wit en rood als de naam Ecole du Ski Francais, zijn niet misleidend voor het geven van skilessen zolang de lessen gegeven worden door erkende Franse leraren of door leraren die bevoegd zijn in Frankrijk les te geven.
Voor het gebruik van de Nederlandse vlag of andere staatssymbolen in merken en logo’s geldt dus hetzelfde. Toch zijn er in het register veel merken te vinden waar vlaggen in opgenomen zijn. In de praktijk vallen de problemen mee, en wordt hier weinig protest tegen gemaakt. Moeilijker ligt dit bij het gebruik van de sterren van de Europese Unie. Toch is deze casus leuk omdat het wel duidelijk maakt dat verwijzend gebruik moeilijker aan te pakken is.
Gebruik daarom bij het ontwerp van een nieuw logo niet een-op-een staatssymbolen maar vervorm die tot een toepasselijk beeld, zodat de verwijzing wel blijft bestaan voor de consument en de merkhouder een juridisch betere basis heeft.