De waarde van merken

De waarde van merken

Google is dit jaar (in de Brandtz Top 100) uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld (een ruime 229 miljard US dollars). In die top 100 staan ook Nederlandse bedrijven, Heineken (10,5 miljard) en Shell (bijna 15 miljard). Het meest waardevol zijn de merken van technologische bedrijven zoals Apple, Microsoft, Facebook en Amazon). Maar in hoeverre verdampt de merkwaarde bij een faillissement?

Het failissement van V&D is een mooie indicatie hiervan. De merkrechten voor de parel “La Place” kocht Jumbo voor 30 miljoen. Maar ook V&D gaat voort. Deze zomer heeft Cool Cat oprichter Roland Kahn, Jacco Schefers en oud Hema man Ronald van Zetten de merkrechten hiervan gekocht voor een half miljoen. Het merk V&D wordt de vaandel voor een webshop. Het positieve is, dat het merk V&D (na 129 jaar) niet bij het grof vuil is gezet. Dit in tegenstelling tot vele andere merken die de laatste jaren een stille dood gestorven zijn zoals PIET KERKHOF, VAN GEND & LOOS of de SRV (zie ook: Verdwenen Merken: 1970-2015).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje