nieuwscategorie: ,

Beyonce en Jay-Z frauderen met baby?

Blue Ivy Carter; Beyonce en Jay-Z frauderen met baby?

Het zal celebrity minnend Nederland niet zijn ontgaan dat Beyonce en Jay-Z sinds kort een baby hebben. Zoals wel vaker gebeurt bij beroemdheden heeft ook dit koppel hun baby opgescheept met een unieke naam BLUE IVY CARTER. Vader en moeder “Z” staan veelvuldig in de spotlights, maar ze willen hun kindje natuurlijk liever beschermen van alle media aandacht. Aangezien hun baby een vrij unieke naam heeft bestaat de angst dat mensen die naam misschien commercieel gaan exploiteren. Beyonce en Jay-Z besloten dus prompt om de naam van hun baby als merknaam te registreren. Op deze wijze ligt de naam vast en kan een ander er niet mee aan de haal gaan. Zelf beweren de ouders bij hoog en laag de naam niet commercieel te gaan gebruiken. Dat is nu net niet handig bij een aanvraag in de USA.

Hoewel de beide muzieksterren dus goede ouders blijken te zijn, zijn ze slechte merkhouders. In Amerika is het gebruik van een merk namelijk van levensbelang. Zonder gebruik, komt het merk namelijk te vervallen. Daarnaast is het in Amerika frauduleus wanneer je een merk registreert zonder een intentie dit ooit te gebruiken. Bij aanvraag van merken, die je zelf nog niet gebruikt, hoort dan ook altijd een intent to use verklaring. Beyonce en Jay-Z zullen deze verklaring ook hebben ingediend bij hun merkaanvraag. In de media geven ze nu aan het merk niet te gaan gebruiken, waarmee ze feitelijk aangeven dat ze dus frauderen. Een derde zou dit tegen hen kunnen inroepen in een mogelijke zaak.

In de toekomst gaat het koppel waarschijnlijk toch voor de bijl. Zij zullen uiteindelijk toch moeten bewijzen dat zij het merk hebben gebruikt. Is er geen bewijs dan zal de aanvraag onmiddellijk worden doorgehaald. Daarnaast kunnen zij (in theorie) een fikse boete verwachten omdat zij zelfs geen intentie tot gebruik hadden en dus fraudeerden. Derden kunnen dan het merk BLUE IVY CARTER registreren en ermee aan de slag gaan.

In Nederland heeft onlangs Willem Holleeder zijn naam als merknaam in laten schrijven. In Nederland is het wel mogelijk om een merk te registreren ook als er geen intenties zijn om het te gaan gebruiken. Wel is het zo dat wanneer een merk 5 onafgebroken jaren niet wordt gebruikt, iedere belanghebbende het verval van het merk kan inroepen. Verschil met de Verenigde Staten is dat iemand dus actie moet ondernemen en dat er geen sprake van fraude is. De merkenwereld is soms een vreemde plek waar het lijkt dat welwillende ouders crimineel bezig zijn, terwijl een (ex)crimineel die exact hetzelfde doet volledig in zijn recht staat.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje