Het belang van beeldelementen in logo’s bij kledingmerken. Nieuwe lijn in de rechtspraak?

GOTCHA Visuele aspect in logo (soms) belangrijker dan het woord bij kledingmerken

Het Europese Gerecht heeft een leuke en interessante uitspraak gedaan in een kledingzaak. Een uitspraak waarbij groot belang wordt gehecht aan de afbeeldingen in kledingmerken. Werd er voorheen toch vaak nog gekeken naar het woordelement, daar lijkt nu een flinke nuancering op te komen. Hopelijk wordt dit signaal zowel door de rechter als door de Benelux merkautoriteiten opgevolgd.

Het Gerecht heeft een eerdere beslissing over overeenstemming terug gefloten. Wat is de zaak. Als het merk GOTHA wordt aangevraagd voor leer en kleding stelt Perry Ellis International Group Holding hiertegen oppositie in gebaseerd op haar oudere Europese merk GOTCHA. Een logo van een roos, waarbij de naam de blaadjes en de T de stengel van de roos vormen.

De producten zijn identiek en woord bijna ook, dus kat in het bakkie dacht men. Bij het OHIM kreeg men dan ook gelijk, net zoals bij de Board echter bij het Gerecht gaat het fout. Die oordeelt dat de merken voldoende van elkaar verschillen en dan met name door het gebruik van het logo.

De roos in het logo is hier duidelijk herkenbaar, waarbij de stengel van de roos gevormd wordt door de letter T. Belangrijker is echter de opmerking dat in de kleding industrie de visuele beoordeling erg belangrijk is waarbij afbeeldingen een (meer dan) belangrijke rol spelen dan de uitspraak van een merk.

Ook begripsmatig is er een belangrijk verschil. GOTCHA komt van het Engelse ‘GOT YOU’, en GOTHA is een stad in Duitsland (maar betekent ook elite in Frankrijk en Italië). Daarnaast worden de woorden gewoon verschillend uitgesproken. Deze verschillen waren voldoende om mogelijke overeenstemming tussen de tekens op te heffen.

Het bijzondere van deze zaak is, dat ook in de Benelux eigenlijk erg weinig waarde wordt gehecht aan de functie van afbeeldingen in merken. Dat is niet alleen in rechtszaken het geval, ook de Benelux autoriteiten hanteren vaak die stelling. Grote waarde wordt gehecht aan de woordelementen en dat blijf ik toch bijzonder vinden. Natuurlijk werd er wel eens wat meer belang gehecht aan een logo, maar dan toch vooral bij heel beschrijvende merken. Nu eindelijk dus een zaak waar de merken niet beschrijvend zijn, maar deze verschillen wel gewicht in de schaal leggen. Laten we hopen dat nu de rechter en de autoriteiten ook wat meer belang gaan hechten aan beelden in merken.(Het belang van visuele elementen mag namelijk evident zijn; een kind van 3 jaar herkent namelijk wel de ster/ logo van een Mercedes Benz maar kan de naam echt niet lezen.)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje