Biologische producten staan al lange tijd in de schijnwerpers. Echter hoe onderscheidt het publiek nu makkelijk deze producten van de standaard producten? Simpel met een logo dus het eerste EU logo verscheen eind jaren 90. Echter dit logo kon op vrijwillige basis gebruikt worden. Meerdere partijen (waaronder grote winkelketens) wilden graag een eigen plekje claimen en zo zagen diverse logo’s het levenslicht waardoor het voor de consument weer een oerwoud werd waar geen touw aan vast te knopen was. (Waarom zijn de logo’s verschillend en wat zijn de verschillen of gaat het allemaal om hetzelfde?)In 2007 ontstond het idee om een EU-logo te ontwikkelen dat niet meer vrijwillig gebruikt kon worden maar dat verplicht op de voorverpakte biologische producten moet staan. Een logo als waarborg voor de herkomst en kwaliteit van voedsel en drank zodat de consument weet dat de producent de EU-verordening inzake biologische landbouw is nagekomen.
In 2008 is er een ontwerpwedstrijd uitgeschreven waaraan ruim 3400 design studenten hebben meegedaan. Daarna konden consumenten twee maanden hun stem uitbrengen en recent is het nieuwe logo (bekend gemaakt. Het nieuwe logo is een geregistreerd EU-merk. Hopelijk heeft dit nieuwe logo (door het verplichte gebruik)tot gevolg dat er nu een einde komt aan de wildgroei van allerlei individuele groen merkjes. Juist deze merken zijn namelijk bij uitstek geschikt om als collectief merk dienst te gaan doen.