nieuwscategorie: ,

Nieuw Collectief merk – Europees Biologisch logo – einde wildgroei groenmerken

Wildgroei van nieuwe biologische logo’s

Aan de wildgroei van nieuwe biologische logo’s lijkt geen eind te komen. Naast klavertjes en andere symbolen heeft nu ook de Europese Unie besloten met een nieuw logo te komen. Voorverpakte biologische voedingsmiddelen moeten vanaf juli 2010 voorzien zijn van dit logo. Geen vrijblijvendheid meer, zodat er eindelijk een herkenbaar beeld komt voor de consument.

Biologische producten staan al lange tijd in de schijnwerpers. Echter hoe onderscheidt het publiek nu makkelijk deze producten van de standaard producten? Simpel met een logo dus het eerste EU logo verscheen eind jaren 90. Echter dit logo kon op vrijwillige basis gebruikt worden. Meerdere partijen (waaronder grote winkelketens) wilden graag een eigen plekje claimen en zo zagen diverse logo’s het levenslicht waardoor het voor de consument weer een oerwoud werd waar geen touw aan vast te knopen was. (Waarom zijn de logo’s verschillend en wat zijn de verschillen of gaat het allemaal om hetzelfde?)In 2007 ontstond het idee om een EU-logo te ontwikkelen dat niet meer vrijwillig gebruikt kon worden maar dat verplicht op de voorverpakte biologische producten moet staan. Een logo als waarborg voor de herkomst en kwaliteit van voedsel en drank zodat de consument weet dat de producent de EU-verordening inzake biologische landbouw is nagekomen.

 

 

In 2008 is er een ontwerpwedstrijd uitgeschreven waaraan ruim 3400 design studenten hebben meegedaan. Daarna konden consumenten twee maanden hun stem uitbrengen en recent is het nieuwe logo (bekend gemaakt. Het nieuwe logo is een geregistreerd EU-merk. Hopelijk heeft dit nieuwe logo (door het verplichte gebruik)tot gevolg dat er nu een einde komt aan de wildgroei van allerlei individuele groen merkjes. Juist deze merken zijn namelijk bij uitstek geschikt om als collectief merk dienst te gaan doen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje