nieuwscategorie: ,

Granaat als vormmerk voor drankje

Niet traditionele merken: granaat als vormmerk voor drankje

Een bijzondere verpakking is vaak een communicatievorm waarmee een fabrikant zich wil onderscheiden in de markt. Echter, die vorm is dikwijls niet te registreren als merk. De autoriteiten weigeren vaak zo’n vormmerk in te schrijven, omdat de consument er geen herkomstteken van een fabrikant in zou zien. Een uitzondering wordt (soms) gemaakt als de vorm sterk afwijkend is van wat gebruikelijk is.

Een mooi voorbeeld hiervan is de verpakking van een nieuwe vetverbrandende vitamine shake/sportdrank in de vorm van een granaat. Het merk is door het Engelse bedrijf Grenade ingediend als Europees merk. Het merk is inmiddels geaccepteerd. Het Europees Merkenbureau lijkt daarmee wat liberaler te zijn dan een aantal nationale merkenbureaus. De Victor & Rolf Spicebomb parfum (eveneens in granaatvorm) werd namelijk eerder in Denemarken verboden, omdat de vorm in strijd was met de openbare orde en goede zeden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje