De Tour de France is een van de bekendste wielerspektakels ter wereld. Logisch dat de organisatie hierachter (STF) niet alleen de naam TOUR DE FRANCE heeft vastgelegd als merk, maar ook allerlei andere uitingen (logo’s, de bolletjestrui et cetera). STF probeert al jaren aanhakend gebruik aan te pakken, maar vaak zonder succes. Eerdere rechters hebben namelijk bepaald dat het merk Tour De France een bekend merk is, maar alleen voor wielrennen. Dat is wat vreemd, want bekende merken hebben juist een bredere bescherming dan waarvoor ze worden gebruikt om aanhaken tegen te gaan.
De Franse Hoge Raad heeft bepaald, in het kader van een procedure tegen het merk Tour De France à la Rame (een roeirace), dat de Tour de France een bekend merk is. Die bekendheid is zo groot dat vrijwel iedereen in Frankrijk het merk kent. Om die reden gaat de bekendheid verder dan alleen het wielerevent. Gebruik van de naam Tour de France à la Rame kan tot verwatering leiden van het bekende merk Tour de France. Met dit besluit kan de Tour de France eindelijk van start gaan om haar rechten ook te handhaven.