TOP 40 voor Nederlandse Expats

TOP 40 voor Nederlandse Expats

Merkrechten geven bescherming tot aan de landsgrenzen. Als een andere partij gebruik maakt van een vergelijkbaar teken in een ander gebied, kun je dan daartegen optreden?

 

De Stichting Nederlandse Top 40 heeft haar merken ALARMSCHIJF, TIPPARADE en de logo’s TOP 40 geregistreerd in de Benelux. Een online radiostation in Spanje en in de USA, gericht op Nederlandse expats, gebruikt deze tekens op social media en op de online zender. Inbreuk, stelt de stichting.

Gedaagde betwist dit. De online zender gebruikt de merken niet in de Benelux. De zender is alleen gericht op expats in het buitenland. Dit blijkt onder andere uit de advertenties. De rechtbank is het eens hiermee.

Voor inbreuk is van belang op welk land de zender zich richt. Dat een zender te ontvangen is in een land, is hiervoor onvoldoende. Gedaagde heeft onder andere een Amerikaans telefoonnummer, een logo met de USA (Spanje) erin, de uitzendtijden staan in Amerikaanse tijden en op de Facebookpagina staat vermeld dat de zender zich richt op expats in de regio. De zender richt zich dus op Nederlanders en Belgen in het buitenland. Dat valt niet onder de reikwijdte van de Benelux merken. Die rechten stoppen aan de grens. Het verbod wordt afgewezen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje