The Butcher Club moet naam wijzigen

The Butcher Club moet naam wijzigen

Het is een wijd verbreid misverstand. Veel managers denken dat zij met de inschrijving van de bedrijfsnaam in het register van de kamer van koophandel of na de registratie van een domeinnaam voldoende zijn beschermd. Dit is dus een broodje aap verhaal. Bij de inschrijving van een handelsnaam of een domeinnaam checkt niemand of de naam mogelijk inbreuk maakt op de rechten van een ander. Alleen goed voorafgaand onderzoek naar oudere handelsnamen en merken kan hierover uitsluitsel geven. Wordt dit niet gedaan, dan kan een bedrijf (ook na jaren) worden gedwongen de naam te wijzigen. (Dit artikel is tevens verschenen in de weekendbijlage van de HDC kranten.)

In 2012 opent The Butcher de deuren van haar hamburgerrestaurant annex cocktailbar in de Amsterdamse Pijp. THE BUTCHER is in 2011 als woordmerk geregistreerd in Europa voor horeca diensten. Slim want het geeft een bedrijf veel meer bescherming dan een handelsnaam. Je kunt ermee voorkomen dat er restaurants starten met een vergelijkende naam, ook als ze elders zijn gevestigd. Tevens geeft het je de mogelijkheid om in de toekomst buiten je startregio actief te worden. Dat is een van de grootste pluspunten van het merkenrecht, het is niet lokaal gebonden.

In Rotterdam wordt eveneens een restaurant geopend onder de naam The Butcher Club. Klanten kunnen hier niet alleen eten maar ook vlees, patés en worsten meenemen naar huis. Het Amsterdamse bedrijf vindt dit een inbreuk op haar rechten en start een procedure tegen de Rotterdamse naamgenoot. Die verweert zich met de stelling dat de activiteiten van een restaurant beperkt blijven tot Amsterdam en Rotterdam. Het publiek kan daarom nooit verwart raken. Daarnaast is de uitstraling van beide zaken anders. De een is meer snackbar de ander heeft een luxere uitstraling. Tevens kan de bedrijfsnaam geen merk zijn. BUTCHER betekent slagerij in het Engels, dus dat kan geen naam zijn voor een vleesrestaurant.

De rechter is hier snel klaar mee. BUTCHER betekent inderdaad slagerij. Het feit dat een woord een bepaalde betekenis heeft, wil nog niet zeggen dat het geen merk kan zijn. (Apple is ook een prima merk voor computers.) Een naam kan alleen geen merk zijn, als het de diensten of producten direct beschrijft. Dat is hier niet zo, een slagerij is een totaal andere dienst dan een restaurant, dus een prima merk.

De naam THE BUTCHER CLUB is overeenstemmend met het ingeschreven merk van het Amsterdamse bedrijf. De diensten die worden aangeboden zijn identiek als waarvoor het merk is ingeschreven, namelijk horeca diensten. De verschillen waar het Rotterdamse bedrijf op wijst, zijn niet relevant, want het gaat hier om een merkeninbreuk en niet een handelsnaaminbreuk. Gekeken wordt naar waarvoor het merk is ingeschreven, horecadiensten. Dat doet het Rotterdamse bedrijf ook. Gevolg: inbreuk en het bedrijf moet binnen veertien dagen haar naam wijzigen en de kosten van de wederpartij betalen (een ruime 15.000 euro).

Voor het MKB, laat bij de lancering van een nieuwe naam/ product altijd eerst merkenonderzoek doen om te zien waar er problemen zijn te verwachten. Registreer daarna direct naam als merk om ongehinderd zaken te kunnen blijven doen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje