In 2012 opent The Butcher de deuren van haar hamburgerrestaurant annex cocktailbar in de Amsterdamse Pijp. THE BUTCHER is in 2011 als woordmerk geregistreerd in Europa voor horeca diensten. Slim want het geeft een bedrijf veel meer bescherming dan een handelsnaam. Je kunt ermee voorkomen dat er restaurants starten met een vergelijkende naam, ook als ze elders zijn gevestigd. Tevens geeft het je de mogelijkheid om in de toekomst buiten je startregio actief te worden. Dat is een van de grootste pluspunten van het merkenrecht, het is niet lokaal gebonden.
In Rotterdam wordt eveneens een restaurant geopend onder de naam The Butcher Club. Klanten kunnen hier niet alleen eten maar ook vlees, patés en worsten meenemen naar huis. Het Amsterdamse bedrijf vindt dit een inbreuk op haar rechten en start een procedure tegen de Rotterdamse naamgenoot. Die verweert zich met de stelling dat de activiteiten van een restaurant beperkt blijven tot Amsterdam en Rotterdam. Het publiek kan daarom nooit verwart raken. Daarnaast is de uitstraling van beide zaken anders. De een is meer snackbar de ander heeft een luxere uitstraling. Tevens kan de bedrijfsnaam geen merk zijn. BUTCHER betekent slagerij in het Engels, dus dat kan geen naam zijn voor een vleesrestaurant.
De rechter is hier snel klaar mee. BUTCHER betekent inderdaad slagerij. Het feit dat een woord een bepaalde betekenis heeft, wil nog niet zeggen dat het geen merk kan zijn. (Apple is ook een prima merk voor computers.) Een naam kan alleen geen merk zijn, als het de diensten of producten direct beschrijft. Dat is hier niet zo, een slagerij is een totaal andere dienst dan een restaurant, dus een prima merk.
De naam THE BUTCHER CLUB is overeenstemmend met het ingeschreven merk van het Amsterdamse bedrijf. De diensten die worden aangeboden zijn identiek als waarvoor het merk is ingeschreven, namelijk horeca diensten. De verschillen waar het Rotterdamse bedrijf op wijst, zijn niet relevant, want het gaat hier om een merkeninbreuk en niet een handelsnaaminbreuk. Gekeken wordt naar waarvoor het merk is ingeschreven, horecadiensten. Dat doet het Rotterdamse bedrijf ook. Gevolg: inbreuk en het bedrijf moet binnen veertien dagen haar naam wijzigen en de kosten van de wederpartij betalen (een ruime 15.000 euro).
Voor het MKB, laat bij de lancering van een nieuwe naam/ product altijd eerst merkenonderzoek doen om te zien waar er problemen zijn te verwachten. Registreer daarna direct naam als merk om ongehinderd zaken te kunnen blijven doen.