In België brouwt Duvel Moorgat fruitbier. Zij verkoopt het bier in een gekleurde wikkel met daarop de naam LIEFMANS in Gotische letters. De merknaam wordt cursief en repeterend gedrukt op inpakpapier. Hierdoor ontstaat er een soort behang/ een repeterend patroon. Dit patroon van zwarte gotische letters op een witte achtergrond is als beeldmerk ingeschreven in de Benelux (en volgens Duvel is het patroon wereldberoemd in België).
Brouwerij Van Honsbrouck brengt ook een fruitbier op de markt. Zij doet dit onder de naam BACCHUS. Ook hiervoor is een wikkel ontwikkeld, en je raadt het al, daar staat de naam BACCHUS dus ook op in Gotische letters en eveneens in een zich herhalend en schuin patroon.
De torn bij Duvel is gewekt. Duvel gaat naar de rechter omdat zij vindt dat BACCHUS inbreuk pleegt op haar merkrechten. Brouwerij Van Honsbrouk gaat in de tegenaanval. Zij stelt dat Duvel het merk niet gebruikt zoals het is ingediend (en dat kan een doodzonde zijn). Dat is ook zo, want sinds kort wordt het merk niet meer cursief en repeterend gebruikt maar gewoon groot en horizontaal. Bouwerij Van Honsbrouk vordert daarom doorhaling van het merk wegens niet rechtshandhavend gebruik.
De rechter wijst de tegenaanval van Van Honsbrouk af omdat Duvel haar beeldmerk herkenbaar genoeg gebruikt. De eis van Duvel wordt echter wel toegekend. Door het gebruik van het merk BACCHUS in Gotische letters (met eenzelfde grootte als die van LIEFMANS in een schuin herhalend patroon) wordt de indruk gewekt dat er een economisch verband bestaat tussen het fruitbier van Van Honsbrouk en het fruitbier van Duvel. En dat mag dus niet.
Belangrijk in die beoordeling is de verpakking, hoe wordt die gezien door de consument in het schap. Na HEINEKEN-OLM en TUC-APERO nu wederom een vergelijkbaar oordeel in verband met te veel gelijkende verpakkingen. Eindoordeel: inbreuk en een verbod. Deze Belgische uitspraak past mooi in de lijn van recente uitspraken over aanvullende bescherming van bekende merken. Om die reden is het verstandig voor huismerken producenten om de design strategie maar weer is bij te stellen en op zoek te gaan naar een eigen plek in het schap.