God’s wijn wekt de woede bij Duvel’s bier; het gevaar van te sterk lijkende verpakkingen

fleske liefmans rode verpakking - bacchus witte verpakking

Huismerken en runners-up brengen al jaren hun producten aan de man in verpakking die toch wel verdacht veel lijken op die van A-merken. In de slipstream van de bekendheid van de verpakking proberen ze zo een graantje meepikken om makkelijker een plek in het schap te veroveren. Dat dit gevaarlijk kan zijn, mag bekend zijn.

Bij de introductie van het nieuwe design van (het inmiddels failliete) nieuwe OLM bier, sloeg de vlam in de pan bij Heineken. Het design zou veel te veel geïnspireerd zijn op het bekende groene flesje met balk en rode ster. Onder dreiging van een kort geding werd het design aangepast. Nu dan ook een Belgische equivalent. Dit keer gaat het om het gebruik van een merknaam in Gotische lettertypes op inpakpapier.

 

In België brouwt Duvel Moorgat fruitbier. Zij verkoopt het bier in een gekleurde wikkel met daarop de naam LIEFMANS in Gotische letters. De merknaam wordt cursief en repeterend gedrukt op inpakpapier. Hierdoor ontstaat er een soort behang/ een repeterend patroon. Dit patroon van zwarte gotische letters op een witte achtergrond is als beeldmerk ingeschreven in de Benelux (en volgens Duvel is het patroon wereldberoemd in België).

Brouwerij Van Honsbrouck brengt ook een fruitbier op de markt. Zij doet dit onder de naam BACCHUS. Ook hiervoor is een wikkel ontwikkeld, en je raadt het al, daar staat de naam BACCHUS dus ook op in Gotische letters en eveneens in een zich herhalend en schuin patroon.

De torn bij Duvel is gewekt. Duvel gaat naar de rechter omdat zij vindt dat BACCHUS inbreuk pleegt op haar merkrechten. Brouwerij Van Honsbrouk gaat in de tegenaanval. Zij stelt dat Duvel het merk niet gebruikt zoals het is ingediend (en dat kan een doodzonde zijn). Dat is ook zo, want sinds kort wordt het merk niet meer cursief en repeterend gebruikt maar gewoon groot en horizontaal. Bouwerij Van Honsbrouk vordert daarom doorhaling van het merk wegens niet rechtshandhavend gebruik.

De rechter wijst de tegenaanval van Van Honsbrouk af omdat Duvel haar beeldmerk herkenbaar genoeg gebruikt. De eis van Duvel wordt echter wel toegekend. Door het gebruik van het merk BACCHUS in Gotische letters (met eenzelfde grootte als die van LIEFMANS in een schuin herhalend patroon) wordt de indruk gewekt dat er een economisch verband bestaat tussen het fruitbier van Van Honsbrouk en het fruitbier van Duvel. En dat mag dus niet.

Belangrijk in die beoordeling is de verpakking, hoe wordt die gezien door de consument in het schap. Na HEINEKEN-OLM en TUC-APERO nu wederom een vergelijkbaar oordeel in verband met te veel gelijkende verpakkingen. Eindoordeel: inbreuk en een verbod. Deze Belgische uitspraak past mooi in de lijn van recente uitspraken over aanvullende bescherming van bekende merken. Om die reden is het verstandig voor huismerken producenten om de design strategie maar weer is bij te stellen en op zoek te gaan naar een eigen plek in het schap.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje