Naast bescherming als merk kan een slagzin ook ingeschreven worden in het register van het GVR (Genootschap voor Reclame). Dit is geen juridisch register, maar er gaat wel een grote preventieve werking van uit. Registratie als merk is in de praktijk erg moeilijk. De slagzin moet meer zijn dan een gewone zin, een wervende kreet, een kwaliteitsaanduiding of een aansporing tot het kopen van het product.
Als de slagzin een aanprijzing is dan zal het publiek de slogan vaak niet zien als onderscheidingteken van een bepaalde onderneming maar veel meer als een oproep om het product te kopen.
In praktijk komt het er op neer dat het heel erg moeilijk is in de Benelux om een slagzin (zonder de naam van de merkfabrikant erin) als merk geregistreerd te krijgen. Omdie reden kiezen veel bedrijven voor een registratie in dit register omdat de drempel hiervoor veel lager is. De GVR/Slagzinnencommissie beoordeelt namelijk niet op creativiteit, maar op uniekheid in relatie tot product en uiting. Ter indicatie hierbij een aantal van de dit jaar goed gekeurde slagzinnen
– The story of Amsterdam, your entry to the city ( adverteerder: A