Slagzinregistratie via GVR register als noodsprong??

Slagzinregistratie via GVR register als noodsprong omdat BBIE veel slagzinnen weigert in te schrijven als merk

Campagnes zijn vaak gebouwd rond een thema waarbij slagzin als pay-off werkt. Kapitalen worden in de markt gepompt om op die manier een eigen plek te bemachtigen. Bescherming van slagzinnen via het merkenrecht blijft vooral in de Benelux een probleem omdat de BBIE vrijwel alle slagzinnen weigert. Kans op succes is Europa is groter, maar als alternatief is er altijd nog het GVR register. In de praktijk blijkt de rechter belang te hechten aan een inschrijving en het GVR accepteert veel eerder inschrijvingen.

Naast bescherming als merk kan een slagzin ook ingeschreven worden in het register van het GVR (Genootschap voor Reclame). Dit is geen juridisch register, maar er gaat wel een grote preventieve werking van uit. Registratie als merk is in de praktijk erg moeilijk. De slagzin moet meer zijn dan een gewone zin, een wervende kreet, een kwaliteitsaanduiding of een aansporing tot het kopen van het product.

Als de slagzin een aanprijzing is dan zal het publiek de slogan vaak niet zien als onderscheidingteken van een bepaalde onderneming maar veel meer als een oproep om het product te kopen.

 

In praktijk komt het er op neer dat het heel erg moeilijk is in de Benelux om een slagzin (zonder de naam van de merkfabrikant erin) als merk geregistreerd te krijgen. Omdie reden kiezen veel bedrijven voor een registratie in dit register omdat de drempel hiervoor veel lager is. De GVR/Slagzinnencommissie beoordeelt namelijk niet op creativiteit, maar op uniekheid in relatie tot product en uiting. Ter indicatie hierbij een aantal van de dit jaar goed gekeurde slagzinnen

          The story of Amsterdam, your entry to the city ( adverteerder: A

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje