Positiemerk gele stiksels Dr. Martens boots nietig

Al vele jaren woedt er een strijd tussen van Haren en Aiwair, de producent van de Dr Martens Boots. De kenmerkende boots met de gele stiksels. Aiwair heeft voor de gele stiksels op een zwarte welt een positie merk aangevraagd en gekregen. Daarbij is de laars in stippellijn weergegeven om aan te geven waar het stiksel op de laars zit. De laars zelf (en de kleur van de laars) is geen onderdeel van de geclaimde merkbescherming.

Van Haren is veroordeelt omdat zij inbreuk maakt op dit merk, maar legt zich niet neer bij die uitspraak. Uiteindelijk komt de zaak bij het Benelux Gerechtshof terecht waar van Haren stelt dat het hele depot niet goed is gedaan en ongeldig is.

Het gele stiksel heeft van huis uit geen onderscheidend vermogen. Het kan alleen door inburgering (intensief gebruik) een merk worden. Airwair overlegt veel materiaal om dit te bewijzen. Alleen gaat het steeds om een zwarte schoen. Inburgering is dus aangetoond voor een zwarte schoen met een geel stiksel, alleen is het positiemerk zo niet aangevraagd. Merk wordt nietig verklaard. Gedeeltelijke nietigheid kan niet (de merkrechten behouden voor de zwarte laars combinatie), dus Airwair zal omgaand wel een nieuw (correct) positiemerk doen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje