Overleven met Miel Gibson

Overleven met Miel Gibson

In februari raakte Yohana Agurto haar baan kwijt als lerares. Als alleenstaande moeder van vier kinderen werd de situatie nog moeilijker toen Chili in een lockdown ging door Corona. Opeens kreeg ze een briljant idee toen ze online een foto van Mel Gibson zag. In haar kelder stond nog een partij biologische honing. Een nieuw merk was bedacht: Miel Gibson (‘miel’ is Spaans voor honing). Voor het etiket werd een afbeelding van Mel Gibson gebruikt uit de film Braveheart. De online verkoop liep niet storm, maar de rekeningen konden worden betaald en de kinderen hadden te eten, vertelde ze de New York Times.

 

Echter, de advocaten van Mel Gibson kregen ook een melding. Er volgde een sommatie wegens onrechtmatig gebruik van de naam en afbeelding. Even dacht Yohana aan stoppen, maar wie zou haar kinderen dan te eten geven? Het alternatief was volop online de publiciteit zoeken in de hoop de zaak te schikken. Dat is gelukt, de naam blijft hetzelfde, alleen Mel Gibsons gezicht wordt niet meer gebruikt.

Vaak willen bedrijven met een gestrekt been of een standaard sommatie reageren op een inbreuk. Ons advies, check eerst met wie je te maken hebt. Pas op dat de publieke opinie zich niet keihard tegen je keert, ook al heb je juridisch gelijk. Een meer menselijke aanpak werkt vaak veel beter, heeft hetzelfde effect en schaadt het imago niet.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje