Al eerder is de vraag aan de orde geweest of het niet verboden moet zijn om tekens met een sterke symbolische betekenis te kunnen registreren als merk. Daar is echter niet voor gekozen. De autoriteiten zullen namen goedkeuren, zolang het teken niet een negatieve lading heeft. Zo werd bijvoorbeeld het merk TRIX IS NIX geweigerd door de autoriteiten omdat dit denigrerend was voor de koningin.
Gebruik van namen en titels. Toch is de registratie van een naam van een lid van het Koninklijk Huis als merk niet zonder risico. Vooral als de naam van de persoon gebruikt wordt, in combinatie met een titel/ functie. Hierdoor kan de indruk gewekt worden, dat van rijkswege het merkgebruik gesteund of erkend wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het KWF: Nederlandse Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina Fonds. De naam verwijst naar de grote donatie (twee miljoen) die de koningin kreeg in haar jubileumjaar en wat zij geheel schonk aan de bestrijding van kanker.
Er zijn ook merken geregistreerd waar het maar de vraag is, of die toestemming wel gegeven is. Mocht dat niet het geval zijn, dan is gebruik van zo’n merk niet zonder risico. Vooral in de rozenwereld is ons Koninklijk Huis populair. Niet alleen de naam “Koningin Wilhelmina” is als merk voor rozen geregistreerd, maar ook de naam “Koningin Beatrix” (alleen Koningin Maxima ontbreekt nog). Een ander bekend voorbeeld is natuurlijk Wilhelmina pepermunt. (Bestaat nog steeds, dit in tegenstelling tot Willem Alexander pudding.)
Tegenwoordig anticipeert het Koninklijk Huis wel op aanhakend gebruik. Zo heeft zij via een stichting (vlak voor de geboorte) de naam van Prinses Catharina Amalia als merk laten vastleggen voor een hele rits aan goederen en diensten. Dat was jammer voor de Nederlander die drie dagen later (bij de bekendmaking) de naam liet vastleggen voor eveneens een hele reeks aan producten.