nieuwscategorie: ,

Namen leden Koninklijk Huis als merk; (on)toelaatbare merkregistraties

rolletje wilhelmina pepermunt

In de Benelux kunnen namen van leden van het Koninklijk Huis gewoon als merk geregistreerd worden. In tegenstelling tot veel andere Europese landen, is er in de Benelux merkenwet geen aparte bepaling opgenomen om aanhaken tegen te gaan. In de rechtspraak is al eerder bepaald, dat merkgebruik niet de indruk mag wekken dat het product of de dienst van rijkswege wordt bevorderd, gesteund of erkend. Maar wat mag nu eigenlijk wel en niet?

Al eerder is de vraag aan de orde geweest of het niet verboden moet zijn om tekens met een sterke symbolische betekenis te kunnen registreren als merk. Daar is echter niet voor gekozen. De autoriteiten zullen namen goedkeuren, zolang het teken niet een negatieve lading heeft. Zo werd bijvoorbeeld het merk TRIX IS NIX geweigerd door de autoriteiten omdat dit denigrerend was voor de koningin.

Gebruik van namen en titels. Toch is de registratie van een naam van een lid van het Koninklijk Huis als merk niet zonder risico. Vooral als de naam van de persoon gebruikt wordt, in combinatie met een titel/ functie. Hierdoor kan de indruk gewekt worden, dat van rijkswege het merkgebruik gesteund of erkend wordt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het KWF: Nederlandse Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina Fonds. De naam verwijst naar de grote donatie (twee miljoen) die de koningin kreeg in haar jubileumjaar en wat zij geheel schonk aan de bestrijding van kanker.

Er zijn ook merken geregistreerd waar het maar de vraag is, of die toestemming wel gegeven is. Mocht dat niet het geval zijn, dan is gebruik van zo’n merk niet zonder risico. Vooral in de rozenwereld is ons Koninklijk Huis populair. Niet alleen de naam “Koningin Wilhelmina” is als merk voor rozen geregistreerd, maar ook de naam “Koningin Beatrix” (alleen Koningin Maxima ontbreekt nog). Een ander bekend voorbeeld is natuurlijk Wilhelmina pepermunt. (Bestaat nog steeds, dit in tegenstelling tot Willem Alexander pudding.)

Tegenwoordig anticipeert het Koninklijk Huis wel op aanhakend gebruik. Zo heeft zij via een stichting (vlak voor de geboorte) de naam van Prinses Catharina Amalia als merk laten vastleggen voor een hele rits aan goederen en diensten. Dat was jammer voor de Nederlander die drie dagen later (bij de bekendmaking) de naam liet vastleggen voor eveneens een hele reeks aan producten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje