MK Michael Kors – doorhaling overeenstemmend merk

MK Michael Kors – doorhaling overeenstemmend merk

Bedrijven denken soms dat ze veilig zijn zodra het merk eenmaal is geregistreerd. Dat mogelijke oudere overeenstemmende merken dan geen problemen meer kunnen zijn. Dat is niet correct. Soms weet een bedrijf niet dat er een overeenstemmend merk wordt geregistreerd en starten ze pas een actie als ze ermee worden geconfronteerd. Ook dan kunnen alle rechten in stelling worden gebracht. Vroeger kon dit alleen via de rechtbank, nu ook vaak in een simpele doorhalingsprocedure bij de merkautoriteiten.

 

Michael Kors start een doorhaling tegen het Uniemerk-logo MK. Het logo bestaat uit de witte hoofdletters MK, groot en centraal gepositioneerd in een cirkel met zwarte achtergrond. Onderin staat in kleine letters marktomi marktomi. Michael Kors heeft een vergelijkbaar logo, alleen met zwarte letters in een cirkel met een witte achtergrond en onderin de woorden Michael Kors. De woorden onderin zijn duidelijk anders en is dit voldoende?

Nee, oordeelt het Gerecht. De letters MK zijn fors. Ze staan centraal midden in een witte/zwarte cirkel. De letters zijn de eyecatcher en daarmee het dominante deel. Visueel zijn de merken overeenstemmend. Ook auditief, want het merendeel zal de merken uitspreken als MK. De verschillen tussen de woorden onderin zijn te weinig om dit te compenseren. Het merk wordt doorgehaald.

Voorkom dit soort problemen en doe vooraf eerst onderzoek naar de beschikbaarheid van een merk.

 

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje