JOOP! maakte bezwaar tegen de registratie van het merk JUP. Volgens JOOP! is het merk bekend en lijken de merken visueel op elkaar omdat ze beide beginnen met een J en eindigen met een P. Hierdoor zouden ze ook auditief vrijwel hetzelfde zijn.
Het verweer van Francois Mol, de jurist van Abcor die namens JUP deze zaak behandelde, komt er kort gezegd op neer dat bij korte merken, kleine verschillen cruciaal zijn. Vooral de andere medeklinkers geven een geheel andere kleur aan de klank en visueel zijn de merken geheel anders door de dubbele O en het uitroepteken. Tevens wordt de bekendheid van het merk voor andere producten dan kleding bestreden. Het OHIM volgt deze redenatie en wijst de oppositie af.
Reden voor JOOP! om bij de Board of Appeal hiertegen in beroep te gaan. De Board stelt dat het hier om korte merken gaat. Dat beide merken met een J beginnen en met een P eindigen is niet doorslaggevend. De dubbele O en het uitroepteken zijn hier inderdaad relevant waardoor er slechts een geringe mate van visuele overeenstemming is. Door de dubbele O versus de U worden de merken ook anders uitgesproken in een deel van de Europese Unie. Hierdoor is er slechts ook een geringe auditieve overeenstemming.
Het feit dat beide merken iets gemeenschappelijks hebben (namelijk de J en de P) is niet voldoende reden om verwarring aan te nemen in de markt. Consumenten hebben niet altijd de mogelijkheid om merken naast elkaar te zien, dus ook de imperfecte herinnering wordt meegenomen. Daarbij komend zal de consument niet verwart worden omdat het ene merk bestaat uit drie letters en het andere merk uit vier letters met een uitroepteken. Omdat de merken niet voldoende op elkaar lijken, is er dus geen “link” tussen beide merken. Het verweer dat JOOP! bekend is voor kleding, is daarom niet relevant want er is geen link tussen de beide merken. Omdat JOOP! geen bewijs kan overleggen waarom JUP voordeel zou kunnen trekken uit deze registratie, wordt ook het laatste argument van tafel geveegd. Een duidelijke uitspraak in het voordeel van JUP Eyewear.