JUP – JOOP! Stand 2-0: Board of Appeal veegt verweer JOOP! van tafel en volgt het verweer van merkenbureau Abcor waarom merken wel voldoende verschillen.

JUP – JOOP! Board of Appeal veegt verweer JOOP! van tafel en volgt het verweer van Abcor waarom merken wel voldoende verschillen.

Jurjen Veldhoen start in 2005 een nieuwe brillenmerk; JUP. Een nieuw design dat zich kenmerkt door stijlvolle vormgeving met vaak een knipoog naar stijlcitaten uit het verleden. De brillen zijn een succes en worden inmiddels bij ruim 600 opticiens verkocht in Nederland en Duitsland.

Om de rechten te beschermen, is direct merkbescherming geclaimd voor de naam in Europa. Daar verzette JOOP! zich tegen. Het OHIM wijst echter de oppositie in eerste instantie af waarna JOOP! in beroep gaat bij de Board of Appeal. Tevergeefs, de BOA volgt het verweer van de juristen van Abcor, de merken zijn niet overeenstemmend.

JOOP! maakte bezwaar tegen de registratie van het merk JUP. Volgens JOOP! is het merk bekend en lijken de merken visueel op elkaar omdat ze beide beginnen met een J en eindigen met een P. Hierdoor zouden ze ook auditief vrijwel hetzelfde zijn.

Het verweer van Francois Mol, de jurist van Abcor die namens JUP deze zaak behandelde, komt er kort gezegd op neer dat bij korte merken, kleine verschillen cruciaal zijn. Vooral de andere medeklinkers geven een geheel andere kleur aan de klank en visueel zijn de merken geheel anders door de dubbele O en het uitroepteken. Tevens wordt de bekendheid van het merk voor andere producten dan kleding bestreden. Het OHIM volgt deze redenatie en wijst de oppositie af.

Reden voor JOOP! om bij de Board of Appeal hiertegen in beroep te gaan. De Board stelt dat het hier om korte merken gaat. Dat beide merken met een J beginnen en met een P eindigen is niet doorslaggevend. De dubbele O en het uitroepteken zijn hier inderdaad relevant waardoor er slechts een geringe mate van visuele overeenstemming is. Door de dubbele O versus de U worden de merken ook anders uitgesproken in een deel van de Europese Unie. Hierdoor is er slechts ook een geringe auditieve overeenstemming.

Het feit dat beide merken iets gemeenschappelijks hebben (namelijk de J en de P) is niet voldoende reden om verwarring aan te nemen in de markt. Consumenten hebben niet altijd de mogelijkheid om merken naast elkaar te zien, dus ook de imperfecte herinnering wordt meegenomen. Daarbij komend zal de consument niet verwart worden omdat het ene merk bestaat uit drie letters en het andere merk uit vier letters met een uitroepteken. Omdat de merken niet voldoende op elkaar lijken, is er dus geen “link” tussen beide merken. Het verweer dat JOOP! bekend is voor kleding, is daarom niet relevant want er is geen link tussen de beide merken. Omdat JOOP! geen bewijs kan overleggen waarom JUP voordeel zou kunnen trekken uit deze registratie, wordt ook het laatste argument van tafel geveegd. Een duidelijke uitspraak in het voordeel van JUP Eyewear.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje