Heineken dwingt OLM bier op de knieën – einde aanhakende vormgeving?

Heineken-Olm

OLM besluit haar bier via de supermarkten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Naast een nieuw distributiekanaal wordt tevens de vormgeving van het flesje aangepast. Met trost wordt in maart het nieuwe flesje geïntroduceerd via de diverse C-1000 supermarkten.
 

Een fris groen flesje met een groen etiket, wit midden gedeelte en met toevallig daarboven in het midden een rode ster. Een onderscheidende vormgeving die het bier een eigen gezicht moest geven in de markt, echter een gezicht dat wel verdacht veel lijkt op de vormgeving van de marktleider Heineken. Heineken was dan ook niet amused en onder dreiging van een kort geding starten er direct gesprekken om te zien of de zaak nog te schikken is. Olm besluit daarna snel water bij de wijn te doen en de vormgeving aan te passen.
Een zeer verstandig besluit, mede gezien de recente rechtspraak over de beschermingsomvang van bekende merken. Ook etiketten of onderdelen op een etiket kunnen een merk zijn. Dat is tevens het geval met de vormgeving en elementen in het etiket van Heineken. Overname van deze of andere dominante delen in een vergelijkbaar etiket voor een concurrerend product is dan ook niet echt verstandig (en eigenlijk onbegrijpelijk want dan weet je dat je een kort geding kunt verwachten ).
Partijen hebben de zaak dan ook bijzonder snel in onderling overleg geschikt. Olm krijgt zes weken de tijd om alles aan te passen. Voor Olm absoluut de allerbeste uitkomst in dit conflict en voor verzamelaars ook leuk want zo krijgen ze nog de kans om dit collectors item tijdig aan te schaffen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje