nieuwscategorie:

HAZES vs HAZES

D hoes andre hazes zij gelooft in mij en andre hazes thuis
Geheel onverwachts zit de familie Hazes weer in een conflict. Dit keer gaat het (weer) tussen Rachel Hazes en haar zoon André Hazes jr. En nee, Rachel wil deze keer niet met kroketten geassocieerd worden, maar ze wil dat haar zoon de naam ‘André Hazes’ niet meer gebruikt. Volgens haar moet hij zich voortaan André Hazes jr. noemen bij zijn optredens, cd’s et cetera. Het management van junior geeft echter aan dat hij de naam wil blijven gebruiken. Volgens hen is er immers niemand die denkt dat de oude Hazes komt optreden als ze horen dat André Hazes komt. Dit ligt voor André Hazes jr. helaas toch iets anders.

Rachel Hazes heeft namelijk, merkenrechtelijk gezien, een punt. Sinds het overlijden van haar man is zij eigenaar van het merk ANDRE HAZES. Dit merk is voor verschillende producten en diensten ingeschreven zoals cd’s, concerten en bieren. Het merk geniet dus volledige bescherming en Rachel Hazes heeft dus een monopolie op het gebruik van het merk ANDRE HAZES voor de producten en diensten waarvoor dat merk is ingeschreven. Met andere woorden: alleen zij heeft het recht om het merk ANDRE HAZES te gebruiken voor o.a. cd’s, concerten en bieren. André Hazes jr. mag het merk dus niet zomaar gebruiken voor zijn cd’s, optredens of website. Daarnaast kan verwarring ook een rol spelen. Stel je nou eens voor dat iemand een cd op zijn verlanglijst heeft staan van André Hazes: welke krijgt hij dan? Die van senior of die van junior?  Rachel Hazes heeft dus meerdere punten waarop ze gelijk kan krijgen.

Er is echter ook een maar: waarom doet ze dit juist nu? Rachel Hazes wist immers al lange tijd dat haar zoon de naam André Hazes gebruikt als artiestennaam voor zijn cd’s en optredens. Indien junior al vijf jaar of langer de naam André Hazes gebruikt, kan het dus zelfs zo zijn dat Rachel Hazes te laat is. Ze had immers vijf jaar de tijd om het onrechtmatige gebruik van het merk aan te vechten. Langer dan 5 jaar een merkinbreuk bewust gedogen is in onze ogen vrij dodelijk. Een interessante zaak om de komende tijd te volgen, zeker nu het lijkt dat Rachel met kerst haar zoon heeft gedagvaard.

Conclusie: registreer je artiestennaam als merk, wees snel als er sprake is van inbreuk en registreer, om familieconflicten te voorkomen, een fictieve artiestennaam als merk.  (Auteur: Melvin Kalika, Bron beeld: EMI/ Label Top).

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje