H & M opnieuw in de fout- design of merkgebruik?

H & M opnieuw in de fout- design of merkgebruik

Modecollecties hebben de laatste jaren tot menig rechtszaak geleid. In die procedures draaide het om de vraag of gebruik van tekst op kleding een inbreuk is op het merk van een ander. Een niet geheel onbelangrijke vraag, nu steeds vaker bepaalde woorden in felle designs gebruikt worden op T shirts en sweaters. Hoe vrij ben je als designer? Wanneer is je design opeens een inbreuk op rechten van een ander? Kan een merkfabrikant zomaar een verbod eisen als zijn merk wordt gebruikt als woord in een design?

De eerste zaken dateren al weer van vijf jaar geleden. G-Star had RAW als merk vastgelegd en pakte iedere retailer aan die T-shirts ging verkopen waarin dit woord iets te nadrukkelijk stond. Zo kreeg H&M in 2012 een verbod op de verkoop van T-Shirts met de opdruk van een plaatje met een gettoblaster en de tekst RAW BEAT EXPERIENCE. H&M vocht deze beslissing aan, maar kreeg ook in hoger beroep geen gelijk (in maart dit jaar). G-Star had onderzoek overlegt en aangetoond dat een flink gedeelte van het publiek bij de combinatie van kleding en het woord RAW, direct moet denken aan G-Star. Gebruik van het woord RAW was dus een merkinbreuk.

Afgelopen maand ging het opniew mis voor H&M. Dit keer in een zaak aangespannen door Jeans Centre. Het bedrijf is in een kleine 40 jaar uitgegroeid van een lokale winkel in Breda tot een brand met bijna 100 winkels in Nederland en België. Het bedrijf voert een aantal private labels waaronder het merk CHIEF. Onder dit merk worden o.a. T-shirts, truien, sweaters op de markt gebracht (al dan niet met het woord CHIEF op de borst geprint). Om de rechten goed te beschermen heeft het bedrijf het teken CHIEF al in 1993 laten registreren als merk in de Benelux.

H&M verkoopt sweaters met de opdruk CHIEF en daaronder het gezicht van een indiaan met verentooi en het getal 17. In 2014 ontvangt H&M een sommatie van Jeans Centre. Die wil dat de verkoopt direct gestaakt wordt omdat de opdruk een inbreuk is op de merkrechten van Jeans Centre. H&M is het hier niet mee eens en gaat verder met de verkoop zodat de rechter uiteindelijk hier zijn oordeel over moest geven afgelopen maand (21 oktober jl.).

Die is van oordeel dat de print een inbreuk is. Het woord CHIEF neemt een dominante plek in. Het staat boven de afbeelding en zal daardoor de aandacht van de consument vangen. De consument zal het woord CHIEF daarom als merk zien (en kan dus denken dat de sweater van Jeans Centre is). Opvallend is dat in deze zaak met geen woord wordt gesproken of gebruik wel merkgebruik is of puur design. In de eerdere zaken van G-Star (en C&A), werden altijd consumentenonderzoeken overlegd om aan te tonen dat de consument in het decoratieve gebruik een merk herkende. Een aspect wat m.i. in dit soort zaken toch zeker een rol speelt in de vraag of de consument wel in verwarring kan komen. Het lijkt mij dat dit aspect wel aan de orde is geweest in de rechtszaal, alhoewel er niets over te lezen valt in de uitspraak. Mocht het aan de orde zijn geweest, dan schuift de rechter dit aspect wel erg gemakkelijk terzijde.

Omdat H&M met de verkoop is doorgegaan na de sommatie, is deze verkoop te kwader trouw. In een aanvullende rechtszaak zal de hoogte bepaald worden van de schade. Voor nu volgt er een verbod op de verkoop en een vergoeding van de advocaatkosten van de wederpartij (een kleine 37.000 euro).

Voor bedrijven die werkzaam zijn in de mode een belangrijke uitspraak. Check bij nieuwe designs altijd eerst of bepaalde woorden niet toevallig een geregistreerd merk zijn. Het verweer dat het toch duidelijk alleen design is, gaat niet meer op nu de rechter er gemakshalve vanuit gaat dat de consument hierin direct een merk ziet. Neem voor merkonderzoek contact op met een van onze merkenadviseurs, zij adviseren u graag in vergelijkbare situaties.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje