Gevaar restyling logo – Red Bull vs Bullsone

Gevaar restyling logo - Red Bull vs Bullsone

Bullsone maakt schoonmaak- en onderhoudsproducten voor auto’s. In Zuid-Korea heeft het bedrijf een marktaandeel van 90 %. In haar logo is een agressieve stier te zien. Red Bull is een van de meest bekende energiedrinks. Dit logo is gebaseerd op twee tegen elkaar beukende stieren. In 2011 besluit Bullsone haar logo te wijzigen. Als Bullsone de Oostenrijkse markt wil betreden, start Red Bull hiertegen een rechtszaak en eist een verbod op het gebruik van dit logo in de Europese Unie.

 

Het nieuwe logo haakt aan bij het bekende merk van Red Bull voor energydrinks en haar sportevents.
Bullsone bestrijdt dit, de producten zijn totaal anders. Echter, Red Bull is daarnaast ook organisator van sportevents.

Voor aanhaken bij een bekend merk is het voldoende dat het publiek een link legt tussen beide merken, ook als het om verschillende producten gaat. Die suggestie wordt versterkt als daarbij een overeenstemmend logo wordt gebruikt.

Gevolg: er volgt een verbod. Check bij restylingen altijd (met een simpel beeldmerkonderzoek) of je niet te dicht in de buurt komt bij bestaande bekende logo’s, ook al worden die gebruikt voor totaal andere producten.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje