Champagne stopt Champaws

Champagne stopt Champaws

Binnen het merkenrecht kennen we de beschermde Oorsprongsbenaming. Dat zijn termen die alleen gebruikt mogen worden door bedrijven als zij voldoen aan bepaalde strenge voorwaarden. Bijvoorbeeld als de ingrediënten uit een bepaald gebied komen en het product op een bepaalde manier wordt gemaakt. Dat geldt ook voor de term CHAMPAGNE.

 

De naam is beschermd en straalt luxe uit. De bescherming geldt niet alleen voor identieke producten, maar gaat veel verder. Als er dierenvoer en een hondendrankje komen onder de naam CHAMPAWS, maakt de Champagne belangenorganisatie (CIVC) daartegen succesvol bezwaar.

De verpakking lijkt op een champagnefles en in de campagne wordt duidelijk aangehaakt bij het luxe imago van Champagne, wat ten koste gaat van de reputatie van het merk. De Europese autoriteiten weigeren het merk.

Weet dat het CIVC streng alles rond Champagne beschermt. Zo kon eerder Unilever de jubileum Andrelon Champagne shampoo van de markt te halen en deze winter Brouwerij Homeland haar Volkschampagne bier.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje