Om te beginnen is het belangrijk om te onthouden dat een merk alleen beschermd kan worden door middel van een merkregistratie. Het alleen gebruiken van het merk is niet genoeg. Bij claimen van merkenrecht is het ook van belang na te denken wat te registreren zodat anderen jouw product niet gaan namaken of er zoveel mogelijk op laten lijken. Registreer dus niet alleen de naam van het merk, maar ook het logo, andere kenmerkende tekens en de opmaak van de verpakking. Op die manier wordt de look and feel van het product beschermt. De look and feel is het visuele beeld dat een product oproept in iemands herinnering. In dit geval zou Fanta dus de gehele fles kunnen registreren om de look and feel van de Fanta fles te beschermen. Het is wel van belang dat consumenten de verpakking herkennen als merk.
In het geval van de Freeway sinas zouden consumenten in verwarring kunnen raken vanwege de visuele overeenstemming met de bekende de Fanta flessen. Beide flessen hebben namelijk een vergelijkbare schrijfwijze, dezelfde kleuren (oranje, wit en donkerblauw) en op beide flessen staat ook een ronde vorm die een sinaasappel moet voorstellen. Men zou dus kunnen denken dat de Freeway-sinas afkomstig is van het populaire merk Fanta, wat in dit geval een reden voor inbreuk zou kunnen zijn.
Op dit moment is het nog afwachten of er überhaupt een zaak zal komen tussen de Lidl en de eigenaar van Fanta: The Coca Cola Company. Anticipeer op aanhakers: registreer niet alleen de naam van het merk, maar ook de verpakking en het logo, indien je wil voorkomen dat anderen jouw producten namaken of zoveel mogelijk laten lijken op jouw product. (Auteur: Melvin Kalika)