nieuwscategorie:

Carnaval valt vroeg voor de Lidl:  Frisdrankhuismerken gaan verkleed als A-merken

fanta sinas fles oranje dop, baluwe witte letters en vergelijkbaar design nieuwe lidl fles
Bijna elke supermarkt heeft een eigen huismerk. Supermarkten doen vaak hun best om de verpakkingen van deze huismerken te laten lijken op die van A-merken. Supermarkten proberen op deze manier mee te liften op de populariteit van A-merken. Zo ook de Lidl. Zij hebben al een aardige reputatie opgebouwd als het gaat om het laten lijken van huismerken op A-merken. Sinds kort heeft de supermarktketen ook hun frisdrankmerk Freeway een nieuw uiterlijk gegeven. Vooral het uiterlijk van de sinasfles valt op. Deze lijkt qua design wel heel erg op het A-merk Fanta. Zie bijvoorbeeld de kleur, de ronde vorm die een sinaasappel moet voorstellen, de lettertypen, de schaduw van de letters (beide donkerblauw) en het blaadje dat aan de letters vast zit. Maar mag dit eigenlijk zomaar? En wat kun je doen om dit te voorkomen?

Om te beginnen is het belangrijk om te onthouden dat een merk alleen beschermd kan worden door middel van een merkregistratie. Het alleen gebruiken van het merk is niet genoeg. Bij claimen van merkenrecht is het ook van belang na te denken wat te registreren zodat anderen jouw product niet gaan namaken of er zoveel mogelijk op laten lijken. Registreer dus niet alleen de naam van het merk, maar ook het logo, andere kenmerkende tekens en de opmaak van de verpakking. Op die manier wordt de look and feel van het product beschermt. De look and feel is het visuele beeld dat een product oproept in iemands herinnering. In dit geval zou Fanta dus de gehele fles kunnen registreren om de look and feel van de Fanta fles te beschermen. Het is wel van belang dat consumenten de verpakking herkennen als merk.

In het geval van de Freeway sinas zouden consumenten in verwarring kunnen raken vanwege de visuele overeenstemming met de bekende de Fanta flessen. Beide flessen hebben namelijk een vergelijkbare schrijfwijze, dezelfde kleuren (oranje, wit en donkerblauw) en op beide flessen staat ook een ronde vorm die een sinaasappel moet voorstellen. Men zou dus kunnen denken dat de Freeway-sinas afkomstig is van het populaire merk Fanta, wat in dit geval een reden voor inbreuk zou kunnen zijn.

Op dit moment is het nog afwachten of er überhaupt een zaak zal komen tussen de Lidl en de eigenaar van Fanta: The Coca Cola Company. Anticipeer op aanhakers: registreer niet alleen de naam van het merk, maar ook de verpakking en het logo, indien je wil voorkomen dat anderen jouw producten namaken of zoveel mogelijk laten lijken op jouw product. (Auteur: Melvin Kalika)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje