Red Bull brengt The Bulldog via merkenrecht genadeslag toe?

Red Bull probeert verkoop energydrinks The Bulldog te verbieden

The Bulldog heeft met een aangepaste energydrink een perfect alternatief gelanceerd op Red Bull. Door de net iets andere samenstelling kan The Bulldog haar energydrink bijna wereldwijd vermarkten, ook in landen waar Red Bull niet toegestaan is. Zo staat The Bulldg in deze onderlinge strijd op 1-0 voorsprong, maar Red Bull slaat juridisch nu genadeloos toe via het merkenrecht.

Partijen zijn namelijk sinds 2003 in een juridische strijd met elkaar verwikkeld, met als voorlopig hoogtepunt de recente uitspraak van het Hof in Amsterdam van 2 februari jl.

Red Bull is merkhouder van o.a. het logo RED BULL KRATING-DAENG uit 1983, The Bulldog is o.a.houder van het merk THE BULLDOG ENERGY DRINK uit 1983.
In 2003 wordt The Bulldog door Red Bull gesommeerd ieder gebruik van merken waarin het element BULL voorkomt (voor energydrinks) te staken. The Bulldog vordert in deze procedure doorhaling van het merk van Red Bull omdat alleen het merk RED BULL wordt gebruikt en niet RED BULL KRATING-DAENG.

De rechtbank besluit (in 2007) dat beide merken te weinig met elkaar overeenstemmen. Het publiek zal dan ook geen verband leggen tussen beide merken zodat er geen afbreuk gedaan kan worden aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk Red Bull en wijst de vorderingen van Red Bull af.

In de zomer 2009 komt echter het Europese Hof van Justitie (in de zaak L’Oreal/Bellure) met een belangrijke uitspraak voor houders van bekende merken, om aanhakende activiteiten aan te pakken. Dit arrest lijkt nu grote gevolgen te hebben voor The Bulldog.

In de uitspraak van 2 februari oordeelt het Hof dat in het merk van RED BULL, het element BULL het onderscheidende element is en er daardoor een zekere mate van overeenstemming is tussen beide merken. Niet vereist is dat er bij het publiek verwarring ontstaat, maar het is voldoende als de merken zodanig met elkaar overeenstemmen dat het publiek een verband legt tussen bekende merk RED BULL en THE BULLDOG. Ter bescherming van bekende merken (het sub c-criterium) is het voldoende als het aannemelijk is dat het overeenstemmende merk in het kielzog van het bekende merk probeert mee te varen om te profiteren van de aantrekkingskracht, de reputatie en het prestige van dat bekende merk, zonder hiervoor een financiële vergoeding te betalen. Gezien de gepubliceerde uitlatingen van The Bulldog is het voldoende aannemelijk dat zij een graantje heeft willen meepikken van de miljardenomzet van RED BULL en dat zij in het kielzog van het bekende merk (RED BULL) ongerechtvaardigd voordeel heeft getrokken uit de reputatie daarvan.
Het verweer dat het merk nietig zou zijn, wordt afgewezen omdat KRATING DAENG in kleine letter onder het logo staat. Het weglaten van deze ondergeschikte onderdelen (visueel gezien) tast het onderscheidend vermogen van het beeldmerk RED BULL niet aan.
Het Hof vernietigt de uitspraak van de rechtbank en veroordeelt The Bulldog het gebruik van het merk te staken voor energydrinks en de schade te vergoeden.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje