BEYONCÉ vs FEYONCÉ – merkenrecht en parodie

BEYONCÉ vs FEYONCÉ - merkenrecht en parodie

Met een grap inhaken op actualiteiten is vaak een toegstane parodie. Echter waar ligt de grens tussen een parodie maken en commecieel ergens een slaatje uitslaan? Die vraag zien we steeds terugkeren als bedrijven “grappig” willen aanhaken bij bekende merken of personen.

Het moge buiten kijf zijn, Beyoncé is een van de meest populaire en toonaangevende artiesten ter wereld. Om misbruik van haar naam te voorkomen is haar naam als merkgeregistreerd voor een breed scala producten. Niet alleen voor audio opnames en optredens maar ook voor merchandising artikelen zoals: cosmetica, kleding en merchandising artikelen. Als de firma Feyoncé op de markt komt met een beker “FEYONCÉ” en het onderschrift: ‘He put a ring on it”, eist zij een verbod. Het verweer is dat dit toch een toelaatbare parodie is. De zaak is momenteel onder de rechter in Texas. In Europa zou zo’n verweer weinig kan van slagen hebben. Dit is een duidelijk geval van kielzog varen (ongrechtvaardigd voordeel trekken uit de reputatie van een bekende merk). Parodie en harde commercie gaan gewoon niet samen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje