Bergtop of Marlboro dakje

Bergtop of Marlboro dakje

Een merk is meer dan alleen een woord of een logo. Het design van een (deel van) de verpakking kan ook heel goed als herkenningsteken werken. Omdat de consument hierin een merk herkent, registreren bedrijven vaak deze tekens. Verstandig, want aanhakers liggen altijd op de loer.

 

Als Masis Tabak voor haar sigarettenverpakkingen een merkaanvraag doet, maakt Philip Morris daar succesvol bezwaar tegen. Het rode dakje van Marlboro is namelijk als Uniemerk geregistreerd. In de procedure staat de bekendheid van het rode dakje niet ter discussie. Masis betwist dat de merken overeenstemmend zijn. Het logo van Masis is een gestileerde weergave van twee bergen, de Mount Ararat (de berg waar de Ark van Noach is geland).

Het Gerecht gaat hier niet in mee. In het Marlboro logo valt de tekst weg. Eigenlijk zie je een rood dakje liggend op een witte driehoek. Het merk van Masis heeft bovenin een vergelijkbare donkere vorm die rust op twee witte driehoeken. Het publiek herkent in de vorm niet Mount Ararat. Voor het publiek zijn de merken overeenstemmend: merken met een witte driehoek.

Het feit dat Masis bij de aanvraag heeft omschreven dat het twee bergen voor stelt, is niet relevant. Het gaat om de perceptie van de consument die met het teken wordt geconfronteerd, niet om de intenties van de aanvrager. Dat het merk in vele andere landen wel is geregistreerd, is geen geldige reden om het merk in de EU te accepteren. Het Gerecht bevestigt dat het merk terecht is geweigerd. (Bron beeld: Uitspraak EUIPO)

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje