Machtsstrijd om de naam BDO, BDO accountants ten strijde tegen Banco de Orso (BDO)

BDO logo

Het wereldwijde accountantskantoor BDO heeft de eerste ronde verloren in haar strijd tegen een Filippijnse bank, Banco de Orso over het gebruik van de naam BDO voor financiële diensten. Al eerder was BDO in het ongelijk gesteld bij de rechtbank in Hong Kong.  Die oordeelde dat in de logo’s wel dezelfde letters voorkwamen, maar dat deze toch dusdanig verschillen dat verwarring niet te verwachten is. Wat is de beste strategie; tijd voor de strijdbijl of  stille diplomatie?

Het accountantskantoor BDO gaat in 1963 van start als Binder Seidman International Group en komt voort uit een aantal accountantsbedrijven in Engeland, Nederland, Duitsland, Amerika en Canada. In 1973 wordt de naam gewijzigd in Binder, Dijker Otte & Co, oftewel BDO. Het kantoor is inmiddels wereldwijd actie en daarbij dient zich dus ook een probleem aan, namelijk een Filippijnse bank, die actief is onder de naam Banco de Orso (die dus ook de initialen BDO gebruikt).

In 2009 start BDO accountants een zaak tegen de Filippijnse bank en beroept zich hierbij op haar merkregistraties wereldwijd waaronder haar merk in de Filippijnen. Het Filippijnse merkenkantoor heeft echter het merk van BDO accountants geweigerd, vandaar de aanvullende claim op oneerlijke handelspraktijken. De grote pijn bij BDO zit in het feit dat de Filippijnse bank geld transacties aanbied op het Chinese vaste land onder de naam BDO. De Chinese markt is natuurlijk goud waard en zie hier een van de oorzaken van het conflict.

De eerste zaak speelt in Hong Kong. De rechtbank is daar heel duidelijk in. Alhoewel beide logo’s bestaan uit dezelfde initialen, zijn deze duidelijk anders. BDO gebruikt de contrasterende kleuren rood en blauw voor de letters, terwijl bij de Filippijnse bank blauwe, witte en gouden letters gebruikt. Daarnaast is er geen kans op verwarring. Als iemand al per ongeluk toch het verkeerde gebouw inloopt, dan komt die er toch wel heel snel achter dat het een bank is en niet een accountantskantoor. Niet alleen omdat de openingtijden van de bank op de deur staan, maar ook de naam Banco De Oro (aldus rechter Azibul Rahman Suffiad).

Merkrechtelijk gaat het in deze zaak eveneens mis. BDO heeft zijn eis gebaseerd op het gebruik van de naam BDO sinds 2004. Echter de Filippijnse bank BDO gebruikt de afkorting al sinds 1977, dus hier is duidelijk sprake van voor-voorgebruik. Het probleem is eigenlijk pas actueel geworden bij de naamswijziging in 2011, toen de Filippijnse accountantspartner Alba Romeo and Co op het internet de naamswijziging doorvoert van bdoalbaromeo.com naar bdo.net.ph (en ja die lijkt wel wat op die van Banco de Orso, die is namelijk bdo.com.ph).

Wat is nu het slimst, elkaar met rechtszaken wereldwijd bejegenen of stille diplomatie? Beide bedrijven zitten natuurlijk wel in de financiële wereld, echter de diensten zijn niet puur identiek. Beide bedrijven hebben wel veel goodwill opgebouwd in al die jaren, dus hakken in het zand en een loopgravenoorlog lonkt. Echter omdat het voor-voorgebruik per land kan wisselen, en de diensten niet identiek zijn, lijkt een schikking toch vooral een snellere en meer voor de hand liggende oplossing voor beide partijen.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje