Appels met peren vergelijken – aanhaken bij bekend merk

Apple versus Pear technology - aanhaken bij bekend merk

Merken met een hoge reputatie kunnen sneller optreden tegen merken die proberen aan te haken bij die reputatie. Maar hoe ver reikt die bescherming? Al vele jaren is APPLE een van de meest waardevolle merken ter wereld. Het merk staat al ruim 35 jaar bekend als innovatief en heeft een uitstekende reputatie. Het logo (de appel met de bite) is een onderscheidingsteken dat overal op terugkomt (denk maar aan de iPhone en iPad). Als Pear Technologies uit China bescherming aanvraagt voor een gestileerde peer voor ICT softwareproducten, maar Apple hiertegen bezwaar.

De zaak komt uiteindelijk bij de Board of Appeal, want appels zijn toch geen peren. Toch wel, oordelen de autoriteiten. Van belang is de aangetoonde hoge bekendheid en reputatie van het merk. Daarnaast zijn beide logo’s gestileerde stukken fruit die (ook conceptueel) nauw verwant zijn aan elkaar. Het Apple merk is sterk onderscheidend en gezien de grote bekendheid zal de consument een link leggen tussen beide merken. Omdat het Apple merk bekend staat om zijn hoogwaardige producten, zal Pear hiervan profijt trekken (dus kielzogvaren). De aanvraag wordt daarom geweigerd.

Over Abcor

Abcor is gespecialiseerd in het aanvragen van merken- en modelrechten. Dit doen wij in de wereldwijd voor zowel het MKB als internationale bedrijven, maar vaak start alles met een eerste Benelux aanvraag. Doel is de klant te ontzorgen en daarom verzorgen we alle stappen, van eerste advies wat aan te vragen en hoe tot aan de registratie.

Naast het aanvragen van merken, beheren wij ook de portefeuilles voor onze klanten. Wij zorgen ervoor dat merken op tijd worden vernieuwd, dat de juiste organisaties worden betaald (gezien de vele frauduleuze bedrijven) en ondersteunen wij onze klanten bij kwesties.

Daarnaast zijn we sparringpartner van onze klanten bij nieuwe producten en hoe nieuwe ideeën vorm te geven en te claimen.

Onze diensten

Nieuwsbrief: Abcor’s ABC-tje

Een korte introductie tekst over de nieuwsbrief waarin je uitlegt wat het is. Hoe je direct de nieuwste editie kunt lezen en hoe je je kunt abonneren. En klik hier voor alle nummers.

Oa. in dit nummer:
• EUIPO vs Mora TV: weigering geluidsmerk
• Jägermeister vs Alte Heiler: stop Russische copycat
• Stichting Nederlandse Top 40: gericht op Benelux?
• Tijdschrift HART vs Hermitage: soortgelijkheid
• Monique Granneman: nieuwe partner Abcor

Meld u aan voor Abcor's ABCtje